aph 155 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) 13 minut temu, Berion napisał: (więc podejrzewam, że po prostu planista w Windows jest do dupy). No spoko, ale dlaczego w takim razie Winda 10 defragmentuje SSD co miesiąc? I czy łatwiej jest odzyskać dane z dysku jak padnie dzięki defragmentacji? Zwłaszcza mówię o konsolach. edit - w sumie to wsadziłem dysk SSD do PC więc też możesz się wypowiedzieć Edytowane 22 stycznia 2020 przez aph Cytuj
Patricko 1 404 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 Dobrze zlicza czas? Nie wlicza pauz, czy hibernacji?Liczy po prostu czas kiedy masz włączoną grę i jesteś online. Tylko tyle i aż tyle. Cytuj
Berion 207 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @aph Dlatego, że to kiepski system operacyjny? Poza tym znacznie częściej, wystarczy że zostawisz grata w spokoju, odwiedzisz WC, a on już zaczyna szurać po HDD/SSD. Ja to mam wyłączone nawet dla HDD, no i w Win7, nie mam nerwów do dziesiątek. Odzysk danych z SSD jest w domowych warunkach niemożliwy - o ile oczywiście mówimy o sytuacji kiedy "dysk" nie przeszedł w tryb tylko do odczytu tylko "zaginol na zawsze". A to dlatego, że to jest macierz z kilku/kilkunastu kości, szyfrowana jakąś własną wariacją TPM (choć podobno są lipne, pełne backdoorów). Na dodatek, firmware SSD dynamicznie przydziela adresy komórkom i to co np. Windows widzi pod LBA np. 7 (numer sektora) jutro lub za chwilę fizycznie będzie innym adresem (ma to na celu oszczędzanie ilości zapisów dla danej komórki, znacząco wydłużając żywotność). A w przypadku konsol PS3, PS4 i zapewne PS5, i tak nic nie odzyskasz bo na samej górze jest jeszcze szyfrowanie systemu plików unikalnym dla każdej konsoli z osobna kluczem (na PS3 jest to ATA i VFLASH Key, wyliczany z EID Root Key >>dla ciekawych świata, ;] a na PS4 jest to EAP Key). Edytowane 22 stycznia 2020 przez Berion Cytuj
aph 155 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @Berion Czyli teoretycznie, jak minie gwarancja na PS5, i dysk się zwali to facet z komisu nie pomoże? Edytowane 22 stycznia 2020 przez aph Cytuj
Faka 3 992 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) Jak już na tym Win 7 siedzisz to nie obawiasz się o bezpieczeństwo i wsparcia dla systemu, który skończył dostawać, bo Microsoft zakończył żywot? Edytowane 22 stycznia 2020 przez Faka Cytuj
Berion 207 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @aph Przy założeniu, że SSD zniknie w ogóle dla kontrolera (powiedzmy, że SATA, ale w PS5 to może być już jakiś custom, U.2, M.2, Fiber itd.) i/lub jeśli konsola będzie niezłamana (żeby wyciągnąć klucz), to tak, nie odzyskasz niczego. Tak samo jest zresztą z HDD na PS3 i PS4. @Faka Główną bramą wjazdową jest przeglądarka i pozwalanie jej na odpalanie każdych java script. Jeśli będziesz aktualizować przeglądarkę i blokował zbędne js to w zasadzie możesz się nie stresować żadnymi zagrożeniami bo nie są zorientowane na Kowalskiego. Oczywiście jeśli nie jesteś klikaczem w exe z maila lub pozwalasz na wykonywanie vbs w MSO. Do tego są różne giełdy zero day'ów, więc stale są zagrożenia które sprawiają, że nawet w Win10 wchodzi się jak do siebie. Generalnie rzecz biorąc to moje stanowisko jest takie: https://www.dobreprogramy.pl/Berion/Dlaczego-NIE-warto-aktualizowac-oprogramowania-Windows,87648.html Mam też powyłączane mnóstwo zbędnych rzeczy w systemie, więc nawet WannaCry i jego potworki mnie nie mogły dotknąć. ;p Realne zagrożenia to te sprzętowe jak w CPU czy PCI, ale na to niewiele można poradzić. Edytowane 22 stycznia 2020 przez Berion Cytuj
aph 155 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @Berion No to chyjnia będzie, najgroszy scenariusz się zmaterializowal A wracając do SSD w PC, niby w Win 10 to jak wyłączyć te defragmentacje w tle ( mam PC z SSD na WIn 10) Edytowane 22 stycznia 2020 przez aph Cytuj
Berion 207 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 Nie pamiętam nawet dla Windows 7, dawno tego nie robiłem bo cyklicznie przywracam od wielu lat obraz partycji. 1 Cytuj
Gość Kyo Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 Ej serio o windzie w temacie o PS5? Ten komputer - prawym na C: - Właściwości - Narzędzia - Optymalizuj - Wyłącz. Możesz jeszcze wyłączyć indeksowanie. Cytuj
aph 155 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @Berion Jaki scenariusz zakładasz dla SSD w PS5? Jak coś się zepsuje to kup pan nowy? A w zasadzie, to czy przewidujesz możliwość wymiany na inny? 3 minuty temu, Kyo napisał: Możesz jeszcze wyłączyć indeksowanie. 10tka ponoć sama wyłącza indeksowanie ( chyba? bo już mam mętlik w głowie), ja na wszelki wypadek mam tego Fresha Edytowane 22 stycznia 2020 przez aph Cytuj
Gość Kyo Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 Teraz, aph napisał: Jak coś się zepsuje to kup pan nowy? Pytanie czy SSD będzie wymienny. 1 minutę temu, aph napisał: 10tka ponoć sama wyłączą indeksowanie Prawym na C i na dole masz czy jest indeksowanie. Cytuj
Berion 207 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @aph Win10 przestałem serwisować od dawna komukolwiek. Wyparłem istnienie tego nowotworu ze świadomości. ;] Co do PS5: plotki chodzą, że to jakieś dedykowane rozwiązanie, więc przyjmując to za fakt (a to może być bzdura) są dwa scenariusze: będzie wymienny ale jako coś w rodzaju cartridge'a będzie niewymienny, wspawany w płytę główną oba powyższe naraz Wszystkie wariacje to dramat dla użytkownika bo jak cartridge to będzie to na pewno kolejny, a nawet jeszcze gorszy fort Knox niż karty pamięci do Vita/PSTV. Bo raz że drogi jak jasny sk*n, a dwa że nie podłączysz go do komputera w razie czego (nawet choćby po to by zrobić kopię w formie posektorowego obrazu). W drugim wariancie to już w ogóle kaplica bo śmierć SSD oznaczać będzie śmierć konsoli. Edytowane 22 stycznia 2020 przez Berion Cytuj
Gość Kyo Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 Albo niewymienny + expansion jako cartridge $$$$$$$ Cytuj
Berion 207 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 Jeśli te plotki okażą się prawdziwe to chyba najbardziej prawdopodobna opcja. A prawdziwe mogą być, bo z punktu widzenia Sony (oprócz oczywistej możliwości dojenia klientów na gigantycznej marży) to sens jest taki, że klient nie włoży sobie tam jakiegoś wolnego trupa z NAND QLC i nie będzie im narzekać, że gry rwą. Cytuj
aph 155 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @Kyo Według tego https://www.centrumxp.pl/Publikacja/Indeksowanie-plikow-by-przyspieszyc-wyszukiwanie-w-Windows-10 Dużo więcej się trzeba naklikać żeby wyłączyć indeksowanie więc niech @Berion sprawdzi:) Tak podejrzewałem, że cyrki mogą być z tym SSD. To wina internetów, człowiek nie wiedział i był zadowolony. Jeśli to mają być totalnie nieinteraktywne części, to fragmentowanie faktycznie nie potrzebne. Edytowane 22 stycznia 2020 przez aph Cytuj
20inchDT 3 361 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 Godzinę temu, szejdj napisał: najmniejszym kosztem oporu czym 5 Cytuj
Paolo de Vesir 9 127 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 kokejba hetero 1 Cytuj
szejdj 2 804 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 24 minuty temu, 20inchDT napisał: czym nawet nie wiem czym, zapytaj sony Cytuj
Hendrix 2 731 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 22 minuty temu, Berion napisał: Jeśli te plotki okażą się prawdziwe to chyba najbardziej prawdopodobna opcja. A prawdziwe mogą być, bo z punktu widzenia Sony (oprócz oczywistej możliwości dojenia klientów na gigantycznej marży) to sens jest taki, że klient nie włoży sobie tam jakiegoś wolnego trupa z NAND QLC i nie będzie im narzekać, że gry rwą. I to ostatnie jest najważniejsze, jeśli gry mają na serio korzystać z jakiegoś "ficzera", to on musi być standardowy, w przypadku dysków oznacza to, że ich wymienność będzie ograniczona/niemożliwa. Berion, czytałeś patent Sony związany z SSD? Imo dużo wskazuje na wykorzystanie owego patentu w PS5. Swoją drogą nie ma co porównywać dysków SSD z PC (nawet z PCIe 4.0) - jeśli chodzi o gry, bo producenci nie mogą sobie pozwolić na w pełni customowe kontrolery (żeby zachować standard). Cytuj
aph 155 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) 15 minut temu, Hendrix napisał: I to ostatnie jest najważniejsze, jeśli gry mają na serio korzystać z jakiegoś "ficzera", to on musi być standardowy, w przypadku dysków oznacza to, że ich wymienność będzie ograniczona/niemożliwa. MS na filmiku coś gadał o tym, że SSD może przejąć część funkcji V-RAM, więc raczej standard. Pytanie czy to jest możliwe to chyba dla @Berion 15 minut temu, Hendrix napisał: Swoją drogą nie ma co porównywać dysków SSD z PC Tak mimochodem zapytałem tylko:/ Nie musisz być taki pryncypialny. Edytowane 22 stycznia 2020 przez aph Cytuj
Berion 207 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @Hendrix Czytałem, ale czy to nie okazało się przypadkiem patentem pamięci masowej do tej zabawki dla dzieci? Nie pracuję już jako qa tester, ani serwisant w żadnej growej firmie więc nie wiem jak to jest z tą PS5 (a do tej pory na pewno są już finalne debug kity, również w Polsce). @aph Nie jest możliwe bo RAM w dalszym ciągu są znacznie szybsze, nawet od kości 3DXP (marketingowo zwane teraz Optane). Aczkolwiek pewnego dnia nie będzie już pamięci operacyjnej na rzecz wydzielonej partycji lub pliku (cache/pliku wymiany/swap/jak zwał tak zwał). Ale to jeszcze daleka przyszłość. Oczywiście nadal się cache'uje część danych na pamięci masowej. Np. na PS3 są to 512MiB plik wymiany (dla CellOS) i 2GiB partycja dla gier i systemu aktualizacji ("dev_hdd1/"). Na PS4 to jedna partycja ze swap, o ile pamiętam 8GiB, na XC to trzy partycje po bodajże 512MiB ("X:\", "Y:\", "Z:\"). Edytowane 22 stycznia 2020 przez Berion Cytuj
aph 155 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 @Berion Hmm, czyli tylko krótsze loadingi. Tak czy owak dzięki za merytoryczną dyskusję, choć dobrych nowin nie przyniosłeś dla mnie. Cytuj
Hendrix 2 731 Opublikowano 22 stycznia 2020 Opublikowano 22 stycznia 2020 (edytowane) @Berion Patenty do Toio są inne (wraz z rysunkami kartridża, niektórzy wzięli to za dyski do PS5), patent Sony dotyczący SSD przedstawia inne podejście do odczytywanie danych, dodatkowy CPU do dekompresji danych ( plus DMAC i akcelerator), żeby główny CPU nie tracił zasobów na to, zmianę z DRAM na SRAM i masę innych rzeczy. Tutaj kilka diagramów: Spoiler Diagram całego systemu (góra), Diagram przepływu danych (dół) Spoiler Edytowane 22 stycznia 2020 przez Hendrix 1 Cytuj
Berion 207 Opublikowano 25 stycznia 2020 Opublikowano 25 stycznia 2020 (edytowane) @Hendrix Niewiele mi te diagramy mówią, nie znam się na tym. W każdym razie wciąż jest szansa, że to będą standardowe SSD rodem z PC bo nie wiemy co kryje się pod pojęciem memory controller. Tak jak np. w PS4 pamięcią masową zajmuje się kontroler USB 3.0 (mimo, że po drodze jest SATA), a dalej EAP. Edytowane 25 stycznia 2020 przez Berion Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.