ASX 15 046 Opublikowano sobota o 05:49 Opublikowano sobota o 05:49 Jeśli ktoś jeszcze nie jest przekonany do tego że czasowa ekskluzywność się skraca to zrobiłem szybki wykres przedstawiający ile dni wynosiła różnica między premierą na konsoli, a premierą na PC i dane do wykresu: Spoiler Do wykresu wziąłem tylko gry wydane na konsoli przez Sony od czasów Horizona Zero Dawn. Brałem pod uwagę tylko gry singlowe, nie ma tu GAASów jak Concord i Helldivers 2. Pominąłem też robione niskim kosztem remastery i rimejki jak remake ostatniego Horizona, czy nadchodzacu remaster Days Gone, które też wychodzą w dniu premiery na PC. Dla Stellar Blade które ma premierę w czerwcu, przyjąłem najpóźniejszą datę 30 czerwca. Jeśli gdzieś się pomyliłem, coś źle policzyłem to dajcie znać to poprawię. 2 1 Cytuj
Square 9 046 Opublikowano sobota o 06:50 Opublikowano sobota o 06:50 59 minut temu, ASX napisał(a): wykres przedstawiający ile dni wynosiła różnica między premierą na konsoli, a premierą na PC Lepiej by wyglądało posortowane po premierze konsolowej. Cytuj
Homelander 2 662 Opublikowano sobota o 07:14 Opublikowano sobota o 07:14 Lego Horizon to nawet na Switcha wyszedł, nie bardzo bym to brał jako dowód na cokolwiek. A szczególnie na to, że Sony wydaje gry day1 na PC. Swoją drogą jedynie nie wyszedł na Xboxa, co może być komentarzem odnośnie Twojego @ASX wielkiego planu Intergalactic jako startowej gry nowego Xboxa. Wrócimy do tematu jak jakaś duża gra zostanie wydana jednocześnie na Playstation i PC. Duża, singleplayerowa gra z głównego nurtu. Cytuj
ASX 15 046 Opublikowano sobota o 07:43 Opublikowano sobota o 07:43 Nie biorę tego dowód, wrzuciłem to jako jedna z gier wydanych przez Sony. Nie istnieje powód by pomijać tę grę jako wydaną przez Sony. Teraz jak się okazuje bastionem, już nie jest wydanie singlowej gry w dniu premiery na PC, ale musi być to dodatkowo duża gra i z głównego nurtu. Ciekawe ile zajmie czasu kiedy i to się stanie? Poprawiłem wykres, uszeregowałem gry według premiery na konsoli tak jak sugerował @Square. I żeby być konsekwentny usunąłem wszystkie rimejki czyli również remake TLOU part 1 i Until Dawn. Dodałem też TLOU part 2 o któym wcześniej zapomniałem. No i na pewno, po tym że Sony nie wydało LEGO Horizona na Xboxa czy po tym jak zablokowało xboxowe porty starych gier martwego już przecież Japan Studio, jak Patapony, Freedom Wars i Everybody's Golf,można być pewnym że nawet jakby nowy Xbox okazał się pecetem w przebraniu, (co wciąż jest tylko plotką), będą chcieli w jakiś sposób zablokować odpalanie gier Playstation przez takiego pcXboxa. Pytanie tylko czy im się uda, ale można być pewnym że bedą próbować to zablokować. 1 Cytuj
Paolo de Vesir 9 691 Opublikowano sobota o 08:06 Opublikowano sobota o 08:06 52 minuty temu, Homelander napisał(a): Lego Horizon to nawet na Switcha wyszedł, nie bardzo bym to brał jako dowód na cokolwiek. A szczególnie na to, że Sony wydaje gry day1 na PC. Swoją drogą jedynie nie wyszedł na Xboxa, co może być komentarzem odnośnie Twojego @ASX wielkiego planu Intergalactic jako startowej gry nowego Xboxa. Wrócimy do tematu jak jakaś duża gra zostanie wydana jednocześnie na Playstation i PC. Duża, singleplayerowa gra z głównego nurtu. Greg, ale tu jest dość prosty schemat - gotowanie żaby. Jeszcze raz przypominam, że gry ich nie tylko nie miały pojawiać się na platformach konkurencji, ale wręcz jedynie na PS5 (słynne "wierzymy w generację"). Ostatecznie wyszło jak wyszło. Nie jest pytaniem czy tylko kiedy - początkowo będą to jedynie gry multi ("bo większa baza"), później 2nd party ("bo taki układ z twórcami"), ale pewnym jest, że chociaż gry 1st party wyjdą w układzie PS + PC najpóźniej to na jakimś etapie to się pewnie wydarzy. Zwłaszcza przy rynku stacjonarek który się kurczy, rosnących kosztach tworzenia gier i zwyczajnym fakcie, że robi to już MS i poniekąd do tego przyzwyczaiło graczy samo Sony. Stękać o jednoczesne premiery będzie jedynie beton, większość miała to będzie w dupie, a Sony liczyć będzie z tego hajs. edit: no i stawiam dolary przeciw orzechom, że z tym Intergalatic jako tytuł startowy na Xboxa to jedynie wsadzanie kija w mrowisko Cytuj
Homelander 2 662 Opublikowano sobota o 09:24 Opublikowano sobota o 09:24 Czym innym jest wydawaniem po kosztach jakiś czas po premierze (rok? dwa? bez znaczenia) swoich tytułów w celu zmaksymalizawania zysku ("gry Playstation na PC drukują pieniądze"). Czym innym jest robienie ich równocześnie na kilka platform i w tym celu albo wydłużenie czasu developingu, albo zwiększenie teamu. Obydwie te opcje są bardziej kosztowne niż po prostu posiadanie kogoś kto sportuje istniejący tytuł. No i do tego dochodzi "szkodzenie" Playstation jako platfomie. Opcja pierwsza tego nie robi. Opcja druga jest mocno szkodliwa marketingowo w zasadzie zrównując Playstation z tym czym jest Xbox. Z tym, że Xbox ma Gamepassa i to jest jego karta przetargowa. A co w takim wypadku miałoby Playstation? Kilkaset tysięcy więcej sprzedanych kopii gry na PC (jestem bardzo hojny) kosztem nieodwracalnych szkód wizerunkowych, a tym samym finansowych? Nie, to mi się absolutnie nie skleja. Być może jestem w błędzie, nie twierdzę, że nie. Analizuję to sobie i scenariusz ASXa wydaje mi się nielogiczny, zbyt wiele jest przeciw, a w zasadzie brak jest jakichkolwiek plusów. Zobaczymy I nie zrozumcie mnie źle. Nie mam nic przeciwko grom Playstation day1 na PC jako gracz. W końcu gram głównie na Steam Decku. Staram się po prostu patrzeć trochę dalej i szerzej niż widzimisię i czubek własnego nosa. 1 Cytuj
ASX 15 046 Opublikowano sobota o 10:41 Opublikowano sobota o 10:41 Z wycieku z Insomniac wiadomo że pecetowe wersję takiego Wolverine'a czy SM3 już powstają lub będą powstawac równolegle z wersją na konsole, Zresztą wyciekł przecież nawet grywalny pecetowy builid Wolverine'a działający na Windowsie. Więc to co uważasz za nielogiczne już się dzieje. Spoiler Wolverine PC Port: $4.0 million FY26: $2.0 million FY27: $2.0 million Spider-Man 3 PC Port: FY27: $7.0 million https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/18mpilz/playstation_games_pc_port_budgets_revealed/ Teraz Playstation jeszcze jedzie na zaciągniętym hamulcu ręcznym na PC. Co prawda coraz bardziej go popuszczają skracając okres czasowej ekskluzywności i robiąc kolejne "wyjątki" w swojej strategii. Ale w momencie kiedy dojdą do wniosku że zyski ze sprzedaży gier w dniu premiery na PC, przewyższają lub rekompensują potencjalne straty dla własnej konsoli, (o ile jakieś będą), to zrzucą sobie ograniczenia. Zwłaszcza że rynek pecetowy w przeciwieństwie do konsol ciągle rośnie, i są kraje będące ogromnymi rynkami jak Chiny czy Korea, które nie zaadaptują konsol tak jak USA i Europa zachodnia, bo tam rynek jest zdominowany przez PC. Cytuj
Bzduras 13 392 Opublikowano sobota o 10:46 Opublikowano sobota o 10:46 Godzinę temu, Homelander napisał(a): Staram się po prostu patrzeć trochę dalej i szerzej niż widzimisię i czubek własnego nosa. A to dobre takie, z humorkiem. 1 1 3 Cytuj
jimmy 1 687 Opublikowano sobota o 11:32 Opublikowano sobota o 11:32 Wyrafinowany wykres, kolejna będzie chyba magisterka Cyfra vs Pudło 1 Cytuj
Homelander 2 662 Opublikowano sobota o 11:36 Opublikowano sobota o 11:36 53 minutes ago, ASX said: Ale w momencie kiedy dojdą do wniosku że zyski ze sprzedaży gier w dniu premiery na PC, przewyższają lub rekompensują potencjalne straty dla własnej konsoli, (o ile jakieś będą), to zrzucą sobie ograniczenia. Tutaj, oczywiście, pełna i stuprocentowa zgoda. Najwyraźniej różnimy się w kwestii zysków i zagrożeń. Ty widzisz więcej zysków, ja więcej zagrożeń. Zobaczymy jak to będzie Cytuj
iluck85 3 263 Opublikowano sobota o 12:43 Opublikowano sobota o 12:43 @ASX małe już daje popalić? -zajmiesz się? - nie, muszę tabelkę walnąć do roboty 1 Cytuj
ASX 15 046 Opublikowano 18 godzin temu Opublikowano 18 godzin temu W dniu 29.03.2025 o 13:43, iluck85 napisał(a): @ASX małe już daje popalić? -zajmiesz się? - nie, muszę tabelkę walnąć do roboty popatrz na godzinę w których je wrzuciłem, zdążyłem przed obudzeniem Ale jak ktoś przekonuję, cytuję: W dniu 28.03.2025 o 19:30, giger_andrus napisał(a): Wykres rozstrzału między datami premier gier singlowych Sony na PS i PC to sinusoida. Nie zmienisz tego swoimi dwoma przykładami Spidera 2 i Until Dawn. Koniec. i W dniu 28.03.2025 o 18:27, giger_andrus napisał(a): Człowieku nie wybieraj sobie przykładów pod teorię tylko patrz całościowo. Poza tym co wymieniłeś wychodziły jeszcze Returnal, TLoU Part1, Ratchet, Ghost of Tsushima itd. Okienka były randomowo różne. Astro jest ile, 7 miechów po premierze ? A o PC cisza. Nie widzę aby to zmierzało wprost do szybkiego wyrównania premier. Helldivers 2 jest oczywiste bo im większa baza startowa graczy tym lepiej dla wszystkich. to postanowiłem że pokażę jak wygląda ta "sinusoida" i "randomowość" i spojrzę całościowo jak wygląda ten proces skracania czasowej ekskluzywności, który podobno nie postępuje. Bez niepotrzebnych emocji, które towarzyszą temu tematowi i za pomocą suchej matematyki. sów bo jak już pisałem wykluczyłem w nim wszystkie remastery, remake'i i gry usługi, które już teraz wychodzą w pobliżu lub jednocześnie na PC. W mojej opinii nie zrobiłem nic złego, wykazując błąd jeżeli ktoś się pomylił w trakcie dyskusji. Cytuj
Paolo de Vesir 9 691 Opublikowano 18 godzin temu Opublikowano 18 godzin temu W dniu 29.03.2025 o 13:43, iluck85 napisał(a): @ASX małe już daje popalić? -zajmiesz się? - nie, muszę tabelkę walnąć do roboty Chyba to jest to słynne nękanie faktami, ale do tej pory męczyło jedynie zdrowegojehowego. 1 Cytuj
giger_andrus 3 353 Opublikowano 18 godzin temu Opublikowano 18 godzin temu Przypomnę @ASX że Ty w tym wykresie widzisz równoczesną premierę gier na konsoli i PC. Tyle, że jego prawa część to nie są gry Sony, pisaliśmy o tym wcześniej. TLoU1 i Until, które pominąłeś robią mega rozstrzał bo tam chyba było ponad 3 lata vs day1. Jestem bardzo ciekawy najbliższych kilku exów. Cytuj
ASX 15 046 Opublikowano 17 godzin temu Opublikowano 17 godzin temu Pisałem już że widzę postępujący proces który ostatecznie za jakiś czas (może rok, może dwa, może 5 lat, trudno powiedzieć) doprowadzi do równoczesnych premier wszystkich gier na PC. Bo nie widzę aktualnie powodu, dlaczego miałby się on zatrzymać. Zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę dokumenty mówiące o równoczesnym robieniu gier na konsole i PC czy słowa prezesa Sony odnośnie PC. A co do wykresu to zarówno prawa i jego lewa część to gry wydane przez Sony. A to Sony jako wydawca, który sfinansował tę gry, podejmuję decyzję kiedy i na co wydaje konkretny tytuł (może być on związany jakimiś poufnymi umowami, ale nie musi, nikt nie wie czy one istnieją i co jest w nich zawarte). Faktem jest jednak, że przez ponad 20 lat nie wydawali swoich gier first party i second party na PC i byli w stanie dyktować warunki developerów, że wydane przez nich wychodzą tylko na Playstation. To że coś w ostatnich latach się zmieniło to jest przede wszystkim ich decyzja, wynikająca z chęci zwiększenia zysków. Nie wrzuciłem do wykresu takich remake'ów jak TLOU part 1 czy Until Dawn żeby uniknąć kontrowersji związanej z liczeniem. Bo jak liczyć taki całkowicie odnowiony graficznie remake The Last of Us? Czy powinno się liczyć czas względem premiery oryginału z PS3 z 2013 r. czy remake'u z 2022 r? Ale nawet bez tych gier widać że to nie jest sinuosida i, że o ile portowanie gier starych gier z PS4 zajmuje faktycznie dużo i mijają całe lata względem premiery na PC. To nowe gry wydane po premierze PS5 portowanie są na PC coraz szybciej. Cytuj
Pix 1 160 Opublikowano 17 godzin temu Opublikowano 17 godzin temu Widać w tym trochę desperację, ale rozumiem. Jeśli okazałoby się, że PlayStation idzie w multiplatformowość, to oznaczałoby, że Xbox wcale nie umarł, tylko wyznacza trendy. Trudne czasy nastały dla zielonych, szkoda chłopaków 1 Cytuj
Bzduras 13 392 Opublikowano 17 godzin temu Opublikowano 17 godzin temu Przecież zieloni już chuj kładą na MS i chyba nikt nie ma złudzeń, że wszystko od nich wyląduje wszędzie. Tylko niebiescy jeszcze mają problem i kurczowo trzymają się tego latami przez nich wyśmiewanego określenia konsolowego eksa żeby odłożyć w czasie pogodzenie się z tym, że multiplatforma to z definicja gra dostępna na więcej niż jedną platformę. Nękanie faktami najwyraźniej jednak istnieje i nie ogranicza się do jehowego. No chyba, że to kwestia "czucia" jak w przypadku PS5 Pro i niektórych upgrejdów graficznych. 2 Cytuj
ASX 15 046 Opublikowano 17 godzin temu Opublikowano 17 godzin temu Desperacją jest raczej posiadanie klapek na oczach i powtarzanie sobie że nic się nie dzieje, mimo podawania kolejnych przykładów, dokumentów czy oficjalnych wypowiedzi. Playstation już idzie w multiplatformowość to nie jest kwestia tego czy się to okaże czy nie. Jest to proces który jeszcze się nie dopełnił, ale który już trwa. Cytuj
giger_andrus 3 353 Opublikowano 16 godzin temu Opublikowano 16 godzin temu Na podstawie wykresu można zauważyć, że czas się skraca, nieregularnie ale tak. Stąd mój wniosek o testach Sony. Ale pisać, że ostatecznie doprowadzi do równoczesnej premiery na PC to za daleko na dzisiaj idący wniosek. To, że Ty nie zauważasz przeszkód, nie znaczy że ich nie ma. W świecie Playstation nadal istnieje pojęcie systemseller. Nie mogą sobie pozwolić na odpływ graczy w stronę PC a skoro exy od PS Studios będą day1 na PC to co ma zatrzymać ten odpływ ? Biblioteka gier jako ostatni argument to za mało. Sporo osób stawia na czosowe ecy i ja też przy tym obstaję. Cytuj
ASX 15 046 Opublikowano 16 godzin temu Opublikowano 16 godzin temu Ja widzę ryzyko, ale potrafię też słuchać tego co ma do powiedzenia Sony w tej kwestii, Niedawno jeden z udziałówców zapytał,: Cytat A shareholder asked, "You seem to have a lot of PS5 exclusives in your line-up of third-party software titles for the second half. Is that intended to encourage the transition from PS4 to PS5? I think that there is a risk of more users opting for PCs. What do you think about the risk and opportunity?" Sony responded, "We are in the latter half of the console cycle for the PS5, and the number of PS5 titles has been increasing. We have also confirmed internally that the transition of users from the PS4 to the PS5 is trending well. In addition, we see users tending to purchase more software when they switch to the PS5, which we see as a positive. In terms of losing users to PCs, we have neither confirmed that any such trend is underway, nor do we see it as a major risk, so far." domyślam się że pytając o "ekskluzywne gry third party" miał na myśli tytuły w stylu np. remake'u Silent Hilla 2, który wyszedł jednocześnie na PC i PS5. Więc Sony nie uważa w tej chwili, by gry wychodzące jednocześnie na PC i PS5, były dużym ryzykiem dla utraty graczy na rzecz PC. To dlaczego ja mam się z nimi nie zgadzać i upierać się że jednak są? Cytuj
giger_andrus 3 353 Opublikowano 16 godzin temu Opublikowano 16 godzin temu Odpowiedź zdaje się potwierdzać testy. Nie ma tam słowa o równoczesnych premierach na PC najważniejszych gier i pozytywnych prognozach co do tego. Nie wiem z kuedy jest ten artykuł. Przed premierą Spidera 2 ? Testują. Cytuj
SlimShady 3 551 Opublikowano 16 godzin temu Opublikowano 16 godzin temu 20 minut temu, Bzduras napisał(a): wyśmiewanego określenia konsolowego eksa To nie jest nic nowego, największe hity sprzedażowe i krytyczne, które były i są utożsamiane z daną generacją, czy konsolą, to przecież często były roczne, czy dwuletnie czasówki jak MGS, FF7, Halo, Gearsy, a teraz nagle się okazuje, że to niesamowita sprawa, że coś wylądowało na komputrze, i nigdy nic nie było exem. Cały Saturn i Dreamcast nie są exami, bo porty z automatów, ale jajca, wszyscy latami żyli w niewiedzy i się cieszyli, a nie było czym. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Opublikowane przez Square,
avatary adventowe, lista aktualizowana dziennie aż do 24.12
Rekomendacja dodana przez Square
8 reakcji
Pokaż odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.