Skocz do zawartości

PlayStation 5 - komentarze i inne rozmowy


YETI

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
13 minut temu, Berion napisał:

 (więc podejrzewam, że po prostu planista w Windows jest do dupy).

No spoko, ale dlaczego w takim razie Winda 10 defragmentuje SSD co miesiąc? 

I czy łatwiej jest odzyskać dane z dysku jak padnie dzięki defragmentacji? Zwłaszcza mówię o konsolach.

edit - w sumie to wsadziłem dysk SSD do PC więc też możesz się wypowiedzieć :)

Edytowane przez aph
Opublikowano (edytowane)

@aph Dlatego, że to kiepski system operacyjny? ;) Poza tym znacznie częściej, wystarczy że zostawisz grata w spokoju, odwiedzisz WC, a on już zaczyna szurać po HDD/SSD. Ja to mam wyłączone nawet dla HDD, no i w Win7, nie mam nerwów do dziesiątek.

 

Odzysk danych z SSD jest w domowych warunkach niemożliwy - o ile oczywiście mówimy o sytuacji kiedy "dysk" nie przeszedł w tryb tylko do odczytu tylko "zaginol na zawsze". A to dlatego, że to jest macierz z kilku/kilkunastu kości, szyfrowana jakąś własną wariacją TPM (choć podobno są lipne, pełne backdoorów). Na dodatek, firmware SSD dynamicznie przydziela adresy komórkom i to co np. Windows widzi pod LBA np. 7 (numer sektora) jutro lub za chwilę fizycznie będzie innym adresem (ma to na celu oszczędzanie ilości zapisów dla danej komórki, znacząco wydłużając żywotność). A w przypadku konsol PS3, PS4 i zapewne PS5, i tak nic nie odzyskasz bo na samej górze jest jeszcze szyfrowanie systemu plików unikalnym dla każdej konsoli z osobna kluczem (na PS3 jest to ATA i VFLASH Key, wyliczany z EID Root Key >>dla ciekawych świata, ;] a na PS4 jest to EAP Key).

Edytowane przez Berion
Opublikowano (edytowane)

Jak już na tym Win 7 siedzisz to nie obawiasz się o bezpieczeństwo i wsparcia dla systemu, który skończył dostawać, bo Microsoft zakończył żywot? 

Edytowane przez Faka
Opublikowano (edytowane)

@aph Przy założeniu, że SSD zniknie w ogóle dla kontrolera (powiedzmy, że SATA, ale w PS5 to może być już jakiś custom, U.2, M.2, Fiber itd.) i/lub jeśli konsola będzie niezłamana (żeby wyciągnąć klucz), to tak, nie odzyskasz niczego. Tak samo jest zresztą z HDD na PS3 i PS4.

 

@Faka Główną bramą wjazdową jest przeglądarka i pozwalanie jej na odpalanie każdych java script. Jeśli będziesz aktualizować przeglądarkę i blokował zbędne js to w zasadzie możesz się nie stresować żadnymi zagrożeniami bo nie są zorientowane na Kowalskiego. Oczywiście jeśli nie jesteś klikaczem w exe z maila lub pozwalasz na wykonywanie vbs w MSO. Do tego są różne giełdy zero day'ów, więc stale są zagrożenia które sprawiają, że nawet w Win10 wchodzi się jak do siebie. Generalnie rzecz biorąc to moje stanowisko jest takie: https://www.dobreprogramy.pl/Berion/Dlaczego-NIE-warto-aktualizowac-oprogramowania-Windows,87648.html Mam też powyłączane mnóstwo zbędnych rzeczy w systemie, więc nawet WannaCry i jego potworki mnie nie mogły dotknąć. ;p Realne zagrożenia to te sprzętowe jak w CPU czy PCI, ale na to niewiele można poradzić.

Edytowane przez Berion
Opublikowano (edytowane)

@Berion

No to chyjnia będzie, najgroszy scenariusz się zmaterializowal :(

A wracając do SSD w PC, niby w Win 10 to jak wyłączyć te defragmentacje w tle ( mam PC z SSD na WIn 10)

Edytowane przez aph
Opublikowano

Ej serio o windzie w temacie o PS5?

Ten komputer - prawym na C: - Właściwości - Narzędzia - Optymalizuj - Wyłącz.

Możesz jeszcze wyłączyć indeksowanie. 

Opublikowano (edytowane)

@Berion

Jaki scenariusz zakładasz dla SSD w PS5? Jak coś się zepsuje to kup pan nowy?

A w zasadzie, to czy przewidujesz możliwość wymiany na inny?

3 minuty temu, Kyo napisał:

Możesz jeszcze wyłączyć indeksowanie. 

10tka ponoć sama wyłącza indeksowanie ( chyba? bo już mam mętlik w głowie), ja na wszelki wypadek mam tego Fresha

Edytowane przez aph
Opublikowano
Teraz, aph napisał:

Jak coś się zepsuje to kup pan nowy?

Pytanie czy SSD będzie wymienny. 

1 minutę temu, aph napisał:

10tka ponoć sama wyłączą indeksowanie

Prawym na C i na dole masz czy jest indeksowanie. 

Opublikowano (edytowane)

@aph Win10 przestałem serwisować od dawna komukolwiek. Wyparłem istnienie tego nowotworu ze świadomości. ;]

 

Co do PS5: plotki chodzą, że to jakieś dedykowane rozwiązanie, więc przyjmując to za fakt (a to może być bzdura) są dwa scenariusze:

  1. będzie wymienny ale jako coś w rodzaju cartridge'a
  2. będzie niewymienny, wspawany w płytę główną
  3. oba powyższe naraz

Wszystkie wariacje to dramat dla użytkownika bo jak cartridge to będzie to na pewno kolejny, a nawet jeszcze gorszy fort Knox niż karty pamięci do Vita/PSTV. Bo raz że drogi jak jasny sk*n, a dwa że nie podłączysz go do komputera w razie czego (nawet choćby po to by zrobić kopię w formie posektorowego obrazu). W drugim wariancie to już w ogóle kaplica bo śmierć SSD oznaczać będzie śmierć konsoli.

Edytowane przez Berion
Opublikowano

Jeśli te plotki okażą się prawdziwe to chyba najbardziej prawdopodobna opcja. A prawdziwe mogą być, bo z punktu widzenia Sony (oprócz oczywistej możliwości dojenia klientów na gigantycznej marży) to sens jest taki, że klient nie włoży sobie tam jakiegoś wolnego trupa z NAND QLC i nie będzie im narzekać, że gry rwą.

Opublikowano (edytowane)

@Kyo

Według tego

https://www.centrumxp.pl/Publikacja/Indeksowanie-plikow-by-przyspieszyc-wyszukiwanie-w-Windows-10

Dużo więcej się trzeba naklikać żeby wyłączyć indeksowanie więc niech @Berion sprawdzi:)

 

Tak podejrzewałem, że cyrki mogą być z tym SSD. To wina internetów, człowiek nie wiedział i był zadowolony. Jeśli to mają być totalnie nieinteraktywne części, to fragmentowanie faktycznie nie potrzebne.

Edytowane przez aph
Opublikowano
22 minuty temu, Berion napisał:

Jeśli te plotki okażą się prawdziwe to chyba najbardziej prawdopodobna opcja. A prawdziwe mogą być, bo z punktu widzenia Sony (oprócz oczywistej możliwości dojenia klientów na gigantycznej marży) to sens jest taki, że klient nie włoży sobie tam jakiegoś wolnego trupa z NAND QLC i nie będzie im narzekać, że gry rwą.


I to ostatnie jest najważniejsze, jeśli gry mają na serio korzystać z jakiegoś "ficzera", to on musi być standardowy,  w przypadku dysków oznacza to, że ich wymienność będzie ograniczona/niemożliwa. Berion, czytałeś patent Sony związany z SSD? Imo dużo wskazuje na wykorzystanie owego patentu w PS5.

Swoją drogą nie ma co porównywać dysków SSD z PC (nawet z PCIe 4.0) -  jeśli chodzi o gry, bo producenci nie mogą sobie pozwolić na w pełni customowe kontrolery (żeby zachować standard).

Opublikowano (edytowane)
15 minut temu, Hendrix napisał:


I to ostatnie jest najważniejsze, jeśli gry mają na serio korzystać z jakiegoś "ficzera", to on musi być standardowy,  w przypadku dysków oznacza to, że ich wymienność będzie ograniczona/niemożliwa.

MS na filmiku coś gadał o tym, że SSD może przejąć część funkcji V-RAM, więc raczej standard. Pytanie czy to jest możliwe to chyba dla @Berion

 

15 minut temu, Hendrix napisał:

Swoją drogą nie ma co porównywać dysków SSD z PC 

Tak mimochodem zapytałem tylko:/ Nie musisz być taki pryncypialny.^^

Edytowane przez aph
Opublikowano (edytowane)

@Hendrix Czytałem, ale czy to nie okazało się przypadkiem patentem pamięci masowej do tej zabawki dla dzieci? Nie pracuję już jako qa tester, ani serwisant w żadnej growej firmie więc nie wiem jak to jest z tą PS5 (a do tej pory na pewno są już finalne debug kity, również w Polsce).

 

@aph Nie jest możliwe bo RAM w dalszym ciągu są znacznie szybsze, nawet od kości 3DXP (marketingowo zwane teraz Optane). Aczkolwiek pewnego dnia nie będzie już pamięci operacyjnej na rzecz wydzielonej partycji lub pliku (cache/pliku wymiany/swap/jak zwał tak zwał). Ale to jeszcze daleka przyszłość. Oczywiście nadal się cache'uje część danych na pamięci masowej. Np. na PS3 są to 512MiB plik wymiany (dla CellOS) i 2GiB partycja dla gier i systemu aktualizacji ("dev_hdd1/"). Na PS4 to jedna partycja ze swap, o ile pamiętam 8GiB, na XC to trzy partycje po bodajże 512MiB ("X:\", "Y:\", "Z:\").

Edytowane przez Berion
Opublikowano (edytowane)

@Berion

Patenty do Toio są inne (wraz z rysunkami kartridża, niektórzy wzięli to za dyski do PS5), patent Sony dotyczący SSD przedstawia inne podejście do odczytywanie danych, dodatkowy CPU do dekompresji danych ( plus DMAC i akcelerator), żeby główny CPU nie tracił zasobów na to, zmianę z DRAM na SRAM i masę innych rzeczy.

Tutaj kilka diagramów:
 

Spoiler

uS6bo2P.png

Diagram całego systemu (góra),  Diagram przepływu danych (dół)

Spoiler

yUFsoEN.png

 

Edytowane przez Hendrix
  • Plusik 1
Opublikowano (edytowane)

@Hendrix Niewiele mi te diagramy mówią, nie znam się na tym. W każdym razie wciąż jest szansa, że to będą standardowe SSD rodem z PC bo nie wiemy co kryje się pod pojęciem memory controller. Tak jak np. w PS4 pamięcią masową zajmuje się kontroler USB 3.0 (mimo, że po drodze jest SATA), a dalej EAP.

Edytowane przez Berion

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...