Skocz do zawartości

Baldur's Gate 3


ireniqs

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W końcu włączyłem Baldura. Wybrałem barbarzyńcę, od początku jest to dziwne uczucie nie mieć w RPG-u postaci nastawionej na inteligencję, ale tutaj podobno właśnie nie jest to jedyna droga do ciekawych wydarzeń. 

 

Pierwsza minuta gry i moja pierwsza interakcja to komenda "open" na obiekcie "zwieracz". Chwilę później wybór czy zmiażdżyć czaszkę dla mózgu czy sam mózg. XD No co tu dodać, czasami włączasz grę i od razu wygląda jak z innej półki.

 

 

Zaskoczył mnie jednak nadal budżet, kinowa prezencja gry. Wiadomo, że takie rzeczy są możliwe, i dużo więcej, ale biorąc pod uwagę rozmiar scenariusza, nie spodziewałem się takiego zadbania o prezencję i reżyserię. Jednak duże RPG-i to zazwyczaj gadające głowy, nawet te GOTY superprodukcje, więc w Baldurze spodziewałem się niewiele więcej jak było w Divinity. Sam nie wiem, czy to dla mnie dobrze, ale no, widać, czemu nad grą pracowało wiele setek osób przez wiele lat.

 

 

Aż dziwne, że podobno gra miała ograniczone oczekiwania sprzedażowe, bo taki budżet musi być jednak trudno odrobić, a tutaj oczywiście udało się to już praktycznie na premierę. A to nie tylko kwestia wywiadów z twórcami, teraz już wiemy z ostatniego wycieku, jak nawet Microsoft widział Baldur's Gate 3 jako "pobocznego pecetowego RPG-a na Stadię" i zakładał, że byłby w stanie załatwić go na GamePassa za 5 mln dolarów.

 

  • Plusik 1
Opublikowano

Gram od wczoraj na Geforce Now. Ogrom tej gry, dbałość o detale w połączeniu z możliwością grania w to na najwyższych możliwych detalach w 120 fpsach powodują, że czuje się jakbym grał w grę naprawdę next-genową. Magiczny tytuł.

 

 

Baldur's Gate 3 2023.09.24 - 00.01.00.00.png

  • Plusik 1
Opublikowano
23 godziny temu, ogqozo napisał:

W końcu włączyłem Baldura. Wybrałem barbarzyńcę, od początku jest to dziwne uczucie nie mieć w RPG-u postaci nastawionej na inteligencję, ale tutaj podobno właśnie nie jest to jedyna droga do ciekawych wydarzeń. 

 

Pierwsza minuta gry i moja pierwsza interakcja to komenda "open" na obiekcie "zwieracz". Chwilę później wybór czy zmiażdżyć czaszkę dla mózgu czy sam mózg. XD No co tu dodać, czasami włączasz grę i od razu wygląda jak z innej półki.

 

 

Zaskoczył mnie jednak nadal budżet, kinowa prezencja gry. Wiadomo, że takie rzeczy są możliwe, i dużo więcej, ale biorąc pod uwagę rozmiar scenariusza, nie spodziewałem się takiego zadbania o prezencję i reżyserię. Jednak duże RPG-i to zazwyczaj gadające głowy, nawet te GOTY superprodukcje, więc w Baldurze spodziewałem się niewiele więcej jak było w Divinity. Sam nie wiem, czy to dla mnie dobrze, ale no, widać, czemu nad grą pracowało wiele setek osób przez wiele lat.

 

 

Aż dziwne, że podobno gra miała ograniczone oczekiwania sprzedażowe, bo taki budżet musi być jednak trudno odrobić, a tutaj oczywiście udało się to już praktycznie na premierę. A to nie tylko kwestia wywiadów z twórcami, teraz już wiemy z ostatniego wycieku, jak nawet Microsoft widział Baldur's Gate 3 jako "pobocznego pecetowego RPG-a na Stadię" i zakładał, że byłby w stanie załatwić go na GamePassa za 5 mln dolarów.

 

Bo Larian to wciąż "tylko" duże studio Indie, do tego robili kontynuacje gry znanej dla branży i pecetowców, ale jednak na wciąż  dominujacym rynku konsol zupelnie pobocznym, a wręcz niszowym. Do tej pory niewidzialna dla korporacji jako smakowity kąsek do wykupienia. Seria Divinity to były super RPGi, ale koszta i rozmach to zupełnie inna skala. Larian włożył miłość, pieniądze ciężko uciułane na Divinity i całe serce w ten tytuł.

 

Minus taki, że jak Divinity 3 okaże się powrotem do mniejszej skali, bez mocapów, filmowości itp. to może się okazać już niewystarczające. Rozbudzili apetyty. 

 

Na szczęście sprzedaż idzie w 10+ mln, więc bankructwo im nie grozi :):). 

 

Widać, że są w niesamowity gazie, wydali już 3 duże patche, chyba z 7 hotfixów, ciągle rozbudowują grę, to jest pogrom reszty branży i według mnie w nagrodach GOTY to będzie demolka Zeldy, jednak obiektywnie zasłużyli sobie robiąc grę świeżą, po prostu obiektywnie lepszą niż inne cRPGi do tej pory wydane w wielu aspektach wyznaczajac nowy pułap. 

 

Swoistym fenomenem jest liczba aktywnych graczy, od premiery po dzis dzien zadna gra nawet na minutę jej nie pobiła na Steam, a była juz premiera gry na konsole, premiera Starfielda, patch do Cybera, tymczasem ludzie wolą od tego statystycznie jeszcze raz ograć Baldura xD. 

Opublikowano
7 godzin temu, KrYcHu_89 napisał:

Minus taki, że jak Divinity 3 okaże się powrotem do mniejszej skali, bez mocapów, filmowości itp. to może się okazać już niewystarczające. Rozbudzili apetyty. 

 

Fabularnie też może być gorzej z Divi. Chociaż quest Astariona to trochę jak Sebille z Divi2. Wydaje mi się też że część osób nie grająca w DoS może po nie sięgnąć po Baldurze, ciekawe jaki wtedy będzie odbiór. 

 

Divi 3 i walka będzie znowu bardziej taktyczna, dla mnie wystarczy. 

Opublikowano
46 minut temu, messer88 napisał:

Opadł trochę w tym 3 akcie, zbombardowało questami że nie wiadomo za co się brać. 

Tylko sam początek jest tak brutalnie chaotyczny, potem jest lepiej :). 

Opublikowano

Wszedłem na dolne miasto to mapka nieodkryta i znaczników z questów jak w gierce ubi :kekw: 

 

Domyślam się że lepiej tylko początkowo to nie wiadomo co robić - tutaj questy kompanów, tutaj coś a jeszcze niektóre opcje fabularne też nie ułatwiają na co się zdecydować. No ale to jest RPG a nie opcje A/B i na tym koniec. 

 

a spytam 

Spoiler

jak tam pójdę wpierw na dolne miasto i zrobię np questy Ironhands i odlewnię to później mogę iść normalnie gadać z Gortashem czy coś się zjebie? 

 

Opublikowano
2 godziny temu, messer88 napisał:

Opadł trochę w tym 3 akcie, zbombardowało questami że nie wiadomo za co się brać. 

 

Też tak miałem ale jak już się zaczynasz brać za te questy to znowu sztos :wub: Najbardziej siadła mi wieża maga i wampiry ale jeszcze wszystkich nie zrobiłem. 

Opublikowano

Ja po 130h dzisiaj odkryłem nowy content ominięty w 1wszym przejściu - Mountain Pass. 

 

Spoiler

Zamordowałem zakon Druidów i krążę ścieżką Boga Mordu xD.

 

Ten skip w sumie zrobiłem trochę intencjonalnie, co by drugie przejście uczynić przyjemniejszym. :)

Opublikowano
2 hours ago, Ukukuki said:

 

Też tak miałem ale jak już się zaczynasz brać za te questy to znowu sztos :wub: Najbardziej siadła mi wieża maga i wampiry ale jeszcze wszystkich nie zrobiłem. 

Ja tak samo. Na poczatku troche czulem sie przytloczony, do tego te 20 fpsow na ps5. Ale jak zaczynasz metodycznie je odhaczac to potem akt 3 dla mnie stal sie ulubionym.

Opublikowano
59 minut temu, Ölschmitz napisał:

Ja tak samo. Na poczatku troche czulem sie przytloczony, do tego te 20 fpsow na ps5. Ale jak zaczynasz metodycznie je odhaczac to potem akt 3 dla mnie stal sie ulubionym.

 

Same ciekawe te questy, dodatkowo zaglądając w zakamarki odkrywa się nowe mniejsze. Zaczyna mi się to podobać. Co prawda poprzednie lokalizacje miały swój urok ale tutaj faktycznie zaczyna się dużo dziać i nie są to zapchaj dziury tylko pełnoprawne zadania z dialogami, wykorzystywaniem mechanik czy wyborami. No cudo gierka. 

Opublikowano

Nie nazwałbym obecnie rynku konsol aż "dominującym". Trudno o niepodważalne całe dane, bo firmy ich nie dają, ale wiele głosów jest z branży, że sprzedaż gier na PC jest zbliżona do PlayStation i większa niż na Xboksie (teraz to już w ogóle trudno mówić o sprzedaży na Xboksie, przy GamePassie). Tak więc wielkość rynku PC to już od wielu lat nie tylko typowo pecetowe Simsy, online'y itd. - sprzedaż mocnych komputerów z kartami graficznymi do nowych premier musi być ogromna, bo jest to nawet prawdziwy rynek dla dużych gier, nawet jeśli nadal nikt od wieeeelu lat nie odważył się wydać dużej gry singlowej z myślą o PC. 

 

W Polsce to powinno być jasne. Masa osób dorastała z komputerem (i nota bene z Baldurem), i teraz ma 35-40 lat i jest klasą średnią w dużo bogatszym niż poprzednie pokoleniu i ma tyle kasy, że pewnie nawet komputer do grania w Baldura to nie jest dla nich problem. Takich krajów jest więcej, specyfika rynku PC i kiedyś (piraty) i dziś (Steam) temu sprzyjała. 

 

W każdym razie, popularność gry na PC to duża popularność, obojętnie jaki to typ gierki to pieniądze od każdego odbiorcy są warte tyle samo. Niejedna darmowa gierka na komórkę zarabia więcej niż konsolowe "hiciory", więc nie ma co mówić że są one jakoś "dominujące" w porównaniu do zupełnie innych grup odbiorców. Trudno to porównać. Ale to jest IMO logiczne, że skoro gry AAA na PC schodzą jak najbardziej, to fenomen na rynku PC będzie miał sprzedaż na poziomie fenomenu konsolowego.

Czy wiadomo było, że Baldur 3 będzie fenomenem? Z racji na długi Early Access i bogactwo materiałów, było to tak wiadome przez tak długi czas, jak przy mało której grze.

 

 

Co będzie dalej? Z grami dziś nigdy nie wiadomo, nie zdziwiłbym się jakby Divinity zbierało się bardzo powoli, a Larian zrobił Baldura 4 opartego na tym co nie zmieściło się w trójce i niczym twórcy Zeldy pyknął dwa razy ze złotego kielicha, za 6 lat. Poprzez datamining z Early Access wiemy już, że było bardzo wiele pomysłów, z których ostatecznie zrezygowano. Przykładowo wydaje się, że była intencja na znacznie większą obecność Uppercity (niektóre questy w grze nawet wydają się wymyślone z intencją, by tam mieć rozwinięcie). Larian mówi, że "wycięty kontent" to nie była kwestia kompromisu ("gra i tak wyszła kilka lat za późno, kierowaliśmy się zrobieniem dobrej gry a nie terminem"), ale po prostu pewne rzeczy nie były wystarczająco dobre i nie czyniły gry lepszą, więc z nich zrezygnowali. Niemniej, na pewno jest tam jakaś podstawa do dojenia. Pewnie było więcej kandydatów na grywalne postaci, itd.

Samo D&D ma wiele rzeczy, które nadal można włożyć w grę, ale dodawałyby tyle zmiennych i możliwości, że produkcja znacznie by się wydłużyła. Na przykład Dispel Magic. Hej, w EA były pasy - każdy miłośnik D&D lubi założyć dobry pas.

 

  • Plusik 1
Opublikowano
35 minut temu, Ukukuki napisał:

Wbrew pozorom nie ma tego dużo, ja jestem tutaj już 20h i dalej wszystkiego nie zrobiłem :sadkek: no ale cudne są te zadania w tej gierce. Jak nic tytuł wyląduje w moim osobistym top 10. 

Za drugim razem ta gra niestety dla czasu wolnego jest jeszcze lepsza :D. Ja już się zastanawiam powoli nad top1. :D 

Opublikowano

Ależ dobra była ta końcówka drugiego aktu - walka z bossem i trochę spodziewany zwrot akcji ;)

 

Okolice 10lvl - drużyna się już robi bardzo OP, tyle możliwości, że aż szkoda tych, którzy stają nam na drodze.

 

Lae'zel +300px-Slash_the_Weak_Icon.png = :obama:

Opublikowano
1 minutę temu, Ukukuki napisał:

No te 12 lvl to można złapać na samym początku 3 aktu. Trochę brakuje docenienia osób które czyszczą mapy z questów. 

No na drugim przejściu robię absolutnie wszystko i coś czuje, że 12 wpadnie na wejście do miasta :D. 

 

Przy 1 przejściu wpadło mi dosyć późno w 3 akcie. 

 

Na Tacticianie na razie jednak walka mi sprawiła trudność 

 

Spoiler

Adamyntowy Golem bez używania młota

 

ale potem Laza'el walnęła obuchem kilka razy i była gitarka :D. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...