Masamune 191 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 10 hours ago, Square said: Całkowicie osobny HW poprawiłby spadek klatek przy korzystaniu z PSSR? Myślę , że jest taka szansa. Dedykowana jednostka mogłaby być szybsza w wykonywaniu zadań ML, i gdyby miała wystarczająco dużo szybkiej pamięci mogłaby dawać lepsze efekty, w tej chwili PSSR dzieli obraz na części i później składa wszystko w całość. GPU miałby wtedy więcej mocy i czasu na swoje zadania, dzięki czemu wiedzielibyśmy lepszą grafikę bądź więcej FPS. Cytuj
ASX 14 765 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 Poprawcie mnie bo mogę się mylić, ale chyba dokładnie w ten sposób działa to w nowych kartach Nvidii, które mają dedykowane jednostki odpowiedzialne za upscaling dzięki temu włączenie DLSS nie odbija się kosztem wydajności. Tutaj pewnie ze względu na to że Playstation 5 korzysta z układów opracowanych przez AMD i zmodyfikowanych pod własne potrzeby, nie było takiej możliwości. Cytuj
Antihero_ 40 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 11 godzin temu, Square napisał(a): Całkowicie osobny HW poprawiłby spadek klatek przy korzystaniu z PSSR? Żeby nie było - to ja tutaj już tylko strzelam, bo jakimś specem od hardware'u to nie jestem. IMO raczej osobny HW dedykowany ficzerom związanym z ML (upscaling, framegen, raytracing denoising itd.) to raczej nie ma sensu - generalnie i tak upscaling jest częścią procesu tworzenia pojedynczej klatki, więc wydzielanie tego do osobnego układu raczej nic nie zmieni. Prędzej mocniejsze bebechy i "wincyj rdzyniuf". Jeśli już miałoby to być wydzielone do osobnego układu, to IMO w przypadku, gdyby to wiązało się ze znacznym rozrostem fizycznego rozmiaru karty graficznej (co w sumie jest wyraźnie widoczne, jak się zestawi konsole z aktualnej generacji z poprzedniej). Albo jak w trakcie researchu im wyjdzie, że faktycznie lepiej będzie posiadać osobne NPU niż dostosowywać rdzenie do poszczególnego zbioru zadań. xD Ale ja bazuje to stwierdzenie na RTX-ach, które same w sobie mogą funkcjonować jako NPU. 9 godzin temu, Bzduras napisał(a): To w ogóle jest jakiś spadek klatek przy korzystaniu z PSSR? Cały sens upscalingu to lepszy klatkaż, bo gra działa w niższej rozdzielczości, a skalowaniem zajmują się odpowiednie układy. Jeśli używanie upscalera powoduje spadki to znaczy, że nie robi on dobrze swojej roboty. Pytanie czy przy przełączeniu na PSSR przypadkiem nie odpalają się jakieś dodatkowe bajery graficzne, które wpływają na finalny czas tworzenia klatki. Bo równie dobrze ktoś mógł z tym przeholować i tym samym zwiększyć czas na wyprodukowanie klatki niż [1 sekunda / docelowa liczba FPS]. PSSR jest wolniejsze od DLSS (o ile dobrze pamiętam, ~2 ms? nie mogę znaleźć konkretnej tabelki z porównaniami, ofc mocno generalizując - dla porównania RTX 4XXX ogarniają temat w ~1 ms chyba?), ale chyba nie aż tak, żeby taką znaczącą różnicę robiło samo przez siebie. 27 minut temu, ASX napisał(a): Poprawcie mnie bo mogę się mylić, ale chyba dokładnie w ten sposób działa to w nowych kartach Nvidii, które mają dedykowane jednostki odpowiedzialne za upscaling dzięki temu włączenie DLSS nie odbija się kosztem wydajności. Tutaj pewnie ze względu na to że Playstation 5 korzysta z układów opracowanych przez AMD i zmodyfikowanych pod własne potrzeby, nie było takiej możliwości. No tak, tensor core'y. Z tym, że one są ogólnie dedykowane pod ML - nie ograniczają się do konkretnego przypadku tak jak PS5 Pro, no i oczywiście w tym przypadku "ogólnie" nie oznacza gorsze. W PS5 Pro core'y dostosowywali pod konkretne kalkulacje związane z PSSR (czyli te lekkie konwolucyjne sieci neuronowe). Cytuj
Bzduras 12 843 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 Ale opóźnienie renderowania z tego co wiem nie ma wpływu na stabilność frameratu. To nie tak, że odpalasz upscaler i nagle masz klatkaż w dół oraz niestabilny framepacing, bo on akurat działa sobie w tle, wręcz przeciwnie - od pierwszej iteracji DLSS w FFXV dawało to przyrost klatek. Dlatego zdziwiłem się, że w ogóle jest mowa o spadku klatek po włączeniu PSSR. 5 minut temu, Antihero_ napisał(a): Pytanie czy przy przełączeniu na PSSR przypadkiem nie odpalają się jakieś dodatkowe bajery graficzne, które wpływają na finalny czas tworzenia klatki. W to już bardziej jestem w stanie uwierzyć. Cytuj
Emet 1 110 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 1 minutę temu, Bzduras napisał(a): [...] od pierwszej iteracji DLSS w FFXV dawało to przyrost klatek. Dlatego zdziwiłem się, że w ogóle jest mowa o spadku klatek po włączeniu PSSR. To nie tak... Przy 60fps wyrenderowanie 1 pełnej klatki to w przybliżeniu 16,7 ms. Załóżmy, że budżet na całą grafikę przy np. 1440p to ok 15ms, więc mamy lekką górkę (60fps +). Teraz stosujemy np. TSR aby podbić 1440p do 4K (2160p), które kosztuje mniej niż PSSR, załóżmy, że 1ms. Daje to 16ms na końcową klatkę w rekonstruowanym 4K, czyli wciąż 60fps z małym zapasem (ale mniejszym niż natywne 1440p). Jeśli TSR zastąpimy przez PSSR które "kosztuje" 2ms, wtedy zamiast 16ms mamy 17ms dla 1 klatki zrekonstruowanego do 4K obrazu (cały czas mowa o bazowym średnim 15ms, bo ta wartość zawsze się waha zależnie od tego co dzieje się na ekranie). W efekcie nie mieścimy w 16,7ms, czyli średni framerate to już nie 60fps + ale 58-59fps. To, że DLSS, FSR, TSR czy PSSR daje zawsze więcej klatek bierze się z tego, że daje więcej niż renderowanie w natywnej docelowej rozdzielczości. Na przykładzie DLSS... Masz rozdzielczość 4K, w której gra chodzi np. w 30fps. Masz teraz "4K DLSS Quality", które chodzi np. w 45fps lub "4K DLSS Performance", które chodzi w 70fps (pomiędzy jeszcze jest Balanced). To nie jest magia, bo DLSS daje dodatkowe klatki przy 4K (pomijam frame-geny ale to inna sprawa), tylko właśnie to obniża rozdzielczość do np. 1440p i DLSS rekonstruuje znowu do 4K. I tu cały myk polega na tym, że wyrenderowanie klatki w natywnym 4K zajmie powiedzmy 33ms (co przełoży się na ok 30fps), a wyrenderowanie takiej grafiki np. w 1200p zajmie powiedzmy 14ms, co da 71fps ale rozdzielczości 1200p... i teraz dodajesz do tego DLSS, który przyjmijmy kosztuje 1,5 ms co daje 15,5ms czyli już nie 71fps ale 61fps, czyli mniej niż bez DLSS... ale w zamian za to mamy znacznie lepszą jakość ostatecznie widocznego obrazu (zamiast 1200p mamy coś bardziej przypominające natywne 4K, przy koszcie wyrenderowania znacznie bliższym 1200p niż faktycznego 4K). 4 Cytuj
Bzduras 12 843 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 Czyli PSSR jest za ciężkie na sprzęt/na tyle niedopracowane, że ten koszt jest zauważalny? Bo przecież Stellarek boży robi fiki miki i jest przykładem, że można wykorzystać tę technologię dobrze, mieć ciastko i zjeść ciastko. Nie wiem, z mojego doświadczenia od zawsze włączenie DLSS=kop do frameratu względem renderowania w natywnej rozdziałce. Cytuj
Ukukuki 7 291 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 54 minuty temu, Bzduras napisał(a): Nie wiem, z mojego doświadczenia od zawsze włączenie DLSS=kop do frameratu względem renderowania w natywnej rozdziałce. Nie zawsze, DLSS je też VRAM i na kartach z 8GB w niektórych grach lepiej grać bez tego. Cytuj
Bzduras 12 843 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 Ty, no ja mam kartę z 8GB VRAM xd Mówisz o Frame Generation, to tak - w niektórych gierkach lepiej nie włączać, ale sam upscaling to jest instakorzysć w stabilności i ilości FPSów. Cytuj
Antihero_ 40 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 Tylko jeszcze z innej strony, jak gra popyla w wysokiej liczbie klatek na sekundę - załóżmy, że 120 FPS-ów (czyli 8,3 ms per klatka) - to oczywiście te dodatkowe milisekundy zżerane przez PSSR będą robić ogromną różnicę. Jeżeli GOW:R był odpalany w trybie HFR, to przeskoki w FPS-ach między TAA i PSSR mogły by być jeszcze wytłumaczalne (aczkolwiek jestem zaskoczony, że TAA nie jest zasobożerne). Przypadkiem Gran Turismo 7 też nie cierpi na ten sam problem w przypadku trybu z 120 Hz? Przynajmniej dopiero teraz do mnie dotarło, że tu może być mowa o trybie z >60 FPS. xd Cytuj
Square 8 797 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 Ogrywam teraz Ratcheta i performance lata w 90-100 klatkach (niby z PSSR), a tryb jakości to 30/40. Nie wiem czemu się nie skupili na jednym dojebanym trybie w 60. Cytuj
Mejm 15 416 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 A z forum pc laba sie smialiscie... 2 4 1 Cytuj
Soban 4 136 Opublikowano 28 grudnia 2024 Opublikowano 28 grudnia 2024 12 minut temu, Mejm napisał(a): A z forum pc laba sie smialiscie... "You either die a hero or live long enough to see yourself become the villain" 2 1 Cytuj
ThePatrickyo 88 Opublikowano 8 stycznia Opublikowano 8 stycznia No i co, niby te napędy wróciły do sklepów, ale cena wszędzie to 899zł Ciesze się, że nie czekałem, póki co wciąż mi wyszło taniej. Czy szykują się jakieś obniżki? Ciężko powiedzieć, ale widzę że temat ucichł Cytuj
Patapon 47 Opublikowano 9 stycznia Opublikowano 9 stycznia Ucichł bo szkoda już strzępić ryja na to. 2 Cytuj
Nonname 71 Opublikowano 9 stycznia Opublikowano 9 stycznia @ThePatrickyo Na chwilę obecną napęd najtaniej w empiku - 799zł. Cytuj
Alpha Trion 121 Opublikowano 9 stycznia Opublikowano 9 stycznia Ktoś już załuje zakupu i goni na Olx za 3000 ? 1 Cytuj
zdrowywariat 419 Opublikowano 9 stycznia Opublikowano 9 stycznia Ktoś to kupił? Chyba największy skok na kasę napaleńców w historii naszej branży. 1 Cytuj
Szermac 2 928 Opublikowano 10 stycznia Opublikowano 10 stycznia 19 godzin temu, Alpha Trion napisał(a): Ktoś już załuje zakupu i goni na Olx za 3000 ? Ten jak walczy sam ze sobą od czasu premiery xD Cytuj
Atherius 40 Opublikowano 10 stycznia Opublikowano 10 stycznia 21 godzin temu, Alpha Trion napisał(a): Ktoś już załuje zakupu i goni na Olx za 3000 ? Trochę się tego wala, nawet nówka się znajdzie. https://www.olx.pl/d/oferta/konsola-ps5-pro-nowa-zaplombowana-CID99-ID13QPda.html Cytuj
Masamune 191 Opublikowano 10 stycznia Opublikowano 10 stycznia On 1/8/2025 at 9:14 PM, ThePatrickyo said: No i co, niby te napędy wróciły do sklepów, ale cena wszędzie to 899zł Ciesze się, że nie czekałem, póki co wciąż mi wyszło taniej. Czy szykują się jakieś obniżki? Ciężko powiedzieć, ale widzę że temat ucichł Te napędy w naszych sklepach to jakaś lewizna. Sieciówki ściągnęły to z półek ,a teraz udają że sprzęt wrócił do sprzedaży w 2x wyższej cenie Ceny wrócą do normy dopiero jak Sony dostarczyć to do sklepów. Cytuj
Lukas_AT 1 226 Opublikowano 11 stycznia Opublikowano 11 stycznia Ogolnie dobry konsolowy port. Na PS5 Pro jeden tryb gry - Pro. 1440p podbite do 4k przez PSSR przy 60 klatlach. Kolejny mniejszy deweloper pokazal wiekszym tworcom jak robic gry. 5 Cytuj
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Sylvan Wielki 4 741 Opublikowano poniedziałek o 18:21 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano poniedziałek o 18:21 (edytowane) W dniu 1.12.2024 o 19:07, Homelander napisał(a): Może na to coś wspólnego z tym, że ten zajebisty entuzjazm na forumku bardzo bardzo ostro kontrastuje z wszelkiego rodzaju testami, recenzjami i porównaniami w necie? I chociaż na ogół bardziej ufam forumkowi niż internetom tak w tym przypadku wybieram sceptycyzm. Bo ten forumkowy entuzjazm bardzo mocno przypomina mi albo efekt placebo albo efekt racjonalizowania wydanej kasy. Tyle PS5 Pro mam podłączone do 65 calowego OLEDa. PS5 również. Nie muszę posiłkować się technicznymi analizami z sieci, by widzieć różnice. Natomiast to jakie one są, i czy w ogóle istnieją, to już wiele zależy od twórców. Zresztą nie trzeba tu kombinacji alpejskich, wystarczy mieć jeden, duży, porządny TV i samo Pro, by przekonać się o tym, ponieważ wiele gier oferuje stare tryby: jakość (4k przy 30 k/s) oraz wydatność 1440p w 60 klatkach + ten nowy, który łączy jakość z klatkażem rzędu 60 ramek. Można to płynnie przełączać podczas gry bez konieczności wychodzenia do menu czy wyłączania gry (jak to czasami bywało dawniej). Dobrym przykładem są tu TLoU Part 1 tudzież Demon's Souls. I napiszę tak: jeżeli ktoś nie widzi różnicy, to albo kłamie, albo ma problem ze wzrokiem. I nie napisałem tego złośliwie. Tak jest. Natomiast to, że czasami coś idzie nie tak i różnice są skromne, a nawet jakość grafiki jest pogorszona, to Z jednej strony masz takie Horizon Forbidden West, które już na bazowym PS5 wygląda IMPONUJĄCO. Piękna gra, otwarty świat i jakimś cudem to hula w 1800p w betonowych 60 klatkach na podstawowej PS5, a na Pro jest jeszcze piękniej. Z drugiej strony barykady masz Rudego Jedi, który oferuje rozdzielczość z PS3, a klatkami różnie to bywało. Jest jeszcze Saint Row, które wygląda jak remaster, a i 60 k/s nie trzyma w fHD. Evil West to dobra, staroszkolna gra, ale twórcy sami napisali, że więcej nie wyciągną z Xbąka i PS5 jak 1080p w 60, albo 4k w 30 fps, w grze, która prezentuje się co najwyżej poprawnie. Zatem jak coś tam nie gra na PS5, a teraz na Pro, to nie jest tak, że tylko i wyłącznie konsola niedomaga. Zresztą, masz słusznych rozmiarów telewizor oferujący jakość obrazu klasy premium, więc za jakiś czas sprawdzisz. I jak w takim Stellar Blade bądź Space Marine II nie będziesz widział różnicy, to niech sam Bóg Imperator się zlituje. Widzisz, ja wziąłem sobie z kolekcji kilkanaście gier, poinstalowałem je i mogę uczciwie napisać co i jak. I nawet nie wygłupiajcie się z tymi tekstami typu "oni sobie racjonalizują zakup, oni nas okłamują", bo na forumku możemy sobie być e-kolegami, ale ja was w piekarni, stojąc w kolejce po bułki, zapewne bym nie rozpoznał, więc to na pewno nie wygląda tak: "Och, dałem 3.4k za konsolę i jeszcze 430 zł za napęd. Kurde tv za dziesięć klocków, a różnicy brak, co na forum powiedzą... Wiem, napiszę, że osom jest. Pewnie łykną jak panna Grej za starych czasów. Tak będzie. Tak być musi". Problem, jak można to tak nazwać, jest taki, że gdy swoją premierę miało PS4 Pro i One X ten przeskok był znacznie większy. Wiem, bo mam PS4, One(S), które przez lata mi służyły, aż do premiery nowych wersji konsol, i taka Forza 7, która już na One S wyglądała ZNAKOMICIE, to na One X... Podobnie było z Path of Exile. Więc jak na PS4 kapitalne Sekiro działało w 1080p w 30 k/s, a na Pro nagle podskoczyło do 1800p w 43 k/s. to oczywiście robiło to większe wrażenie, niż jak taki Asasyn, Dead Island 2, Lies of P skoczą z 1800p w 60 klatkach do dynamicznego 4k w 60 k/s. W kwestii tych, pożal się Boże, yotuberów, to wyjaśnię ci jak to jest. Otóż słuchałem kilka tygodni temu słuchowiska Rock i Borys. Borys pochwalił się na dzień dobry, że kupił Pro. Podkreślił to, jak reszta jutuberów, wyraźnie, że kupił za swoje, nie tam, że dostał od Sony. Wstępnie posprawdzał kilka gier i jest wielce niezadowolony. Jest mu przykro, bo różnic albo nie dostrzega, albo są tyci, tyci, minimalne, jak w Spider Manie. Rock poprosił by temat rozwinął, więc rozwinął. Powiedział, że w grze X nie widzi różnic, że w tytule Y nie ma ich w ogóle, że w Z też nie ma i co to w ogóle do jasnej Anielki ma być to całe Pro. Wiesz jak testował Nieśpielak gry na PS5 Pro A napiszę ci. Na monitorze... 27 cali 1440p. I ja zdaję sobie sprawę, że niemal każdy w tym temacie jest w miarę obeznany co i jak. Choć minimalnie, ale jest. Jednak ich podkastu tysiące słuchają. Ogrom osób się nie zna. I obejrzą tę dwójkę, następnie włączą kolejnego twórcę, którzy przywita odbiorcę: "Cześć, kupiłem PS5 Pro, żebyście Wy, drodzy widzowie, nie musieli kupować. Bo różnic NIE MA, a teraz przedstawię w kolejnych jedenastu filmach, dlaczego nie warto". Ja tam nie zaglądam do portfela innych. Kupiłem bez wahania, bo wiem, że sprzęt zapewni mi kilka tysięcy godzin zabawy. Jak widać - patrz nowy Kingdom Come - część gier spożytkuje moc obliczeniową godnie. Chciałoby się, alby każda gra to oferowała, ale to oczywiście nierealne. Tyle, że w tym temacie dochodzi do kuriozalnych akcji. Bowiem część osób, które nie mają i nie chcą mieć Pro, kpi sobie z tych, którzy kupili i się zakupem cieszą. I oczywiście to nie jest tak, że musisz coś kupić/mieć by się wypowiedzieć, ale też ileż można. Od kilku miesięcy regularnie przeglądam ten temat i powiem wam, że jest źle. Jest fatalnie. Aż odechciewa się czytać, o wypowiadaniu nawet nie wspominam. Najlepiej jest jak wparują osoby z kartami za grube tysiące i rzucają "He, he, kolego z Pro, tyś NATYWNE 4ka widział, jak ci postać w niebo patrzy". To nie jest też tak, że każdy ma paść na kolana przed Sony. Nie popisali się. Sądzę, że jakby za te 3400zł konsola miałaby ten napęd plus podstawkę, jakby nie było tego cyrku z napędami, jakby - jak wspominał Cerny - odcięliby się od tych kilku opcji graficznych (teraz czasami zamiast bazowych dwóch mamy pięć) i wrzucili jeden słuszny - jak w Dying Island 2 (śliczna gra, działała na PS5 w 1800p w 60, teraz w dynamicznym 4k w 60), to odbiór byłby (znacznie) lepszy, a tak jest różnie. W każdym razie, ja ją posiadam i jestem zadowolony. Różnice są (choć nie zawsze takie jakie być powinny) i nie jest to żadne racjonalizowanie. A, że mocny PCMR może więcej... Żyćku. Swoją drogą z tymi paczami też ruszyliby 4 litery. Wstyd, że takie tuzy jak Tekken 8 dalej czekają. Dodatkowo jak już usprawnieją gry, to porządnie powinni się do tego zabrać, by obciachu nie było. Nic to. Miłej gry, chłopaki, na Prosiakach, a jak ktoś nie ma, to proszę nie zatruwać radości innym. Nie przystoi dorosłym mężczyznom. Edytowane poniedziałek o 20:34 przez Sylvan Wielki 14 5 1 Cytuj
Patapon 47 Opublikowano poniedziałek o 18:53 Opublikowano poniedziałek o 18:53 (edytowane) No ja tam kupiłem Pro dla nadchodzących gier głównie, a nie żeby testować starsze gierki czy lepiej wyglądają, a ból 4 liter innych osób mnie nie interesuje. A tak pozatym to nie wiem jak można Rocka oglądać. Kiedyś trafiłem na stream jak grał w Uncharted 4 z autocelowaniem, a jak zobaczył Crasha to nie wiedział co to wogóle jest za gierka. XD Edytowane poniedziałek o 18:55 przez Patapon Cytuj
jimmy 1 432 Opublikowano poniedziałek o 18:57 Opublikowano poniedziałek o 18:57 Sylvan Wielki bezwzględnie z teoretykami 2 2 1 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.