Skocz do zawartości

MGS 1 PL Project


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jeżeli chciałbyś uczestniczyć w polonizacji Metal Gear Solid 1 na PC, uderzaj śmiało na forum Zanzibaru do tego tematu http://www.metalgearsolid.us/forum/viewtop...6ef0e2237ca3d4d

 

Oto jak to mniej więcej wygląda:

Czego bedziemy potrzebowac:

 

MGS1 na PC - lub pliki z niego (jak bedzie potrzeba to sie udostepni)

Dowolny edytor hexow, moe byc hex workshop, moze byc http://shicola.wz.cz/codepad/ lub cokolwiek innego.

Jako taka znajomosc angielskiego.

 

Teraz wybieramy sobie pliczek ktory chcemy edytowac.

 

Dialogi z codecu znajduja sie w pliku radio.dat, dialogi z filmow w plikach w katalogu DMO.

Filmy sa podzielone na kilka czesci, przykladowo tlumaczenie intra to tlumaczenie 3 plikow.

Gdy juz sobie taki plik wybierzemy i otworzymy, zobaczymy mnostwo cosiow. Czesc tych ciosow to znaki widoczne na ekranie podczas gry, czesc to okreslenia zmian napisow, a wieksza czesc to zapis tych znaczkow w hexach.

 

My szukamy sobie jakiegos punktu zaczepienia, czyli szukamy dialogow, albo recznie albo przy pomocy opcji find.

 

Wyglada to to mniej wiecej tak:

 

Obrazek

 

Mnostwo kropek prawda?

95% z nich to kropki ktore zajmuja miejsce (jak sie bawilem i czesc usuwalem to czasami tekst sie nie wyswietla, a czasami caly film), 5% to prawdziwe kropy ktore konca zdanie.

Jak je odroznic? Patrzymy na lewa strone i widzimy, falszywki zapisane sa jako 00, a prawdziwe jako 2E (zaznaczone na czerwone).

 

Pieknie, ale jak mam tlumaczy?

Otwierasz plik, znajdujesz tekst i jedziesz. To co przypomina symbol euro to przejscie do nastepnej linijki. Nie mam pojecia jak oznaczona jest zmiana planszy z napisami.

Zasadniczo tlumaczy sie od wielkiej litery, badz innego miejsca ktore znamienuje poczatek wypowiedzi do pierwszej falszywej kropki. Ilosc znakow znajdujacych sie w wersji oryginalnej musi zgadzac sie z iloscia znakow w wersji polskiej. Musi. Nie ominiemy tego po prostu. Jezeli zostaje nam miejsce to zasypujemy je spacjami, czyli naciskami spacje :(

Jezeli brakuje nam miejsca...to albo kombinujemy i ucinamy cos z poprzednich zdan, albo tniemy. Nie bedzie sie zgadzac - nie wyswietli sie.

 

Owszem, ogranicza to tlumaczenie potwornie, ale nie ma rady, nic na to nie poradzimy.

 

Sprawdzanie...

Niezwykle istotne. Wrzucamy polska wersje i ogladamy jak to wyglada na ekranie. Jezeli wyglada zle to poprawiamy, wyglada dobrze - idziemy dalej. Oczywiscie mozemy siedziec i poprawiac az bedzie wygladalo MGSowo dobrze, ale wtedy zejdzie nam 'troche' dluzej.

 

Menusy

Nie mam absolutnie zielonego pojecia jak ugryzc menu, w tym opisy sprzetu w grze, wiec na razie o nich w ogole nie myslimy.

 

Chetny?

No to sie zglaszaj. Chociazby tu.

 

Będzie to tłumaczenie fanowskie, nie liczcie na jakieś wynagrodzenie or sth. Ale satysfakcja owszem, będzie.

Opublikowano

Eh, chyba wiadomo, że do polonizacji MGS-a nie można podchodzić z wiedzą z przedszkola. Trzeba czuś się na siłach, zresztą wyjdzie w praniu, jak ktoś nie będzie potrafił przetłumaczyć kilku prostych zdań.

 

Jak ktoś się zdecyduje, może uderzać także do mnie na PM-kę.

Opublikowano

No w sumie jakis czas temu zaczalem to tlumaczyc, ale jakos nigdy nie mialem czasu, zeby wziac sie za to na dobre. Jakby co, zawsze moge pomoc, jak beda problemy z tlumaczeniem.

Opublikowano

Miedzy innymi wlasnie dlatego dalem sobie spokoj z tlumaczeniem, bo co z tego, ze bede mial przetlumaczony tekst, skoro i tak bym nie wiedzial, jak go umiescic w grze. W tlumaczeniach mam jakies tam doswiadczenie, wiec mysle, ze bym sobie poradzil z MGS, ale zeby jakosc przekladu byla naprawde zadowalajaca, trzeba poswiecic na to sporo czasu. Dobrze by bylo rozdzielic tekst na mniejsze czesci i skombinowac przynajmniej jeszcze 1 osobe do tlumaczenia.

Opublikowano

Przecież na stronie www.metalgearsolid.us w artykułach nt. MGS-a jest przetłumaczenie dialogów....................trzeba tylko zająć się setkami gadek przez codec.

Dla chcącego nic trudnego :(

Opublikowano

Najlepiej przetlumaczyc wszystko od poczatku, posilkujac sie ewentualnie fragmentami tamtego tlumaczenia, bo jest w nim troche niedociagniec. Nie czytalem calosci, ale juz na samym poczatku nieciekawie wyglada zwracanie sie do pulkownika per "ty" ( Yo, Pulkowniku, idziemy na bro. Idziesz z nami, ziomus? ). "Zaklad przetrzymywania broni nuklearnych" to tez niezly rodzyn. Mysle jednak, ze tlumaczenie jako takie nie jest zle i moze byc bardzo pomocne przy tworzeniu kolejnego.

Opublikowano
Przecież na stronie www.metalgearsolid.us w artykułach nt. MGS-a jest przetłumaczenie dialogów....................trzeba tylko zająć się setkami gadek przez codec.

Dla chcącego nic trudnego :(

Czytałeś, jak to wygląda ? To nie jest skopiowanie dialogów do gry, tylko dopasowanie ich tak, by nawet ilość znaków w wyświetlanej planszy dialogowej się zgadzała z orginalną. Trochę pracy technicznej to kosztuje, bo oczywiście, że tłumaczenie dialogów mamy za sobą.

  • Minusik 1
Opublikowano

Bleh, to nic nie daje. W edycji plików tekstowych musisz liczyć się z ograniczonym miejscem, czasami trzeba pokombinować, by zmieścić się w liczbie znaków. A przepisywać w odpowiednie miejsce tekst/tłumaczyć na bieżąco nie ma dla mnie rożnicy. Właściwie to to pierwsze tylko więcej roboty...

 

Rekrutacja zakończona. Nikt się nie zgłosił, szkoda. Tłumaczenie ruszyło pełną parą, info o postępach będzie w odpowiednim dziale na forum Zanzibaru.

Nie mam pojęcia, kiedy możecie się go spodziewać, ale będzie warto czekać ;).

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Specyfika tłumaczenia, po prostu w napisach jest miejsce na 28 znaków, tak są stworzone napisy, te 28 znaków się pojawi w odpowiednim czasie itp. Nie można tego zmieniać. Wszystko jest to opisane wieloma plikami itp. Trudno mi to wytłumaczyć, ale musi sie zgadzać i tyle.

Opublikowano

Ja rozumiem fabule ale chcialem wiedziec dlaczego jest takie glupie ograniczenie w tlumaczeniu.Ja bym sobie dal spokoj z tym tlumaczeniem bo przez to ograniczenie nic fajnego z tego nie wyjdzie(jakies glupie zdanie ktore musialy zostac dopasowane).Ale fajnie by bylo zobaczyc polskie napisy w MGS'ie :D

Moze mgs4 zostanie przetlumaczony profesjonalnie przez jakas firme(cd project????)ale nawet jesli to mam nadzieje ze tylko napisy i ze bede mogl zmienic je na angielskie jakby co.

Opublikowano

jakos mi nie zalezy ,zeby przyciagac kogos do mgsow:]

 

 

tym bardziej kogoś, kto rzuca gre w kąt jesli jej nie rozumie.

 

 

ma stos i niepotrzebne zawracanie głowy....

 

edytka...

 

 

sens miałoby tłumaczenie mgs'a2, gdzie jest wiele tekstu, albo myslenie bardziej przysżłosciowe i tłumaczenie MGS'a4 po premierze.

Opublikowano

Sadze ze mgs nie potrzebuje tego aby pomoc mu przyciagac ludzi do siebie :)

jesli ktos go nie lubi to nawet polska wersja nie pomoze.A pozatym ze wzgledu na to ograniczenie(musi byc tyle samo znakow co w oryginale)to mogloby wyjsc z tego cos dziwnego/glupiego i mogloby tylko odstraszyc.

Opublikowano (edytowane)

Mylisz się. Proszę - nie widziałeś zupełnie końcowego efektu - nie oceniaj bez obadania wersji PL. Z reguły jest tak, że po przetłumaczeniu zostaje jeszcze sporo miejsca, po dobiorze odpowiednich słów jest naprawdę to czytelne i łatwe.

Edytowane przez raven_raven
  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano

nie chcialem zakladac nowego tematu wiec pisze tu, POTRZEBUJE POMOCY: nie gralem jeszcze w MGSa, a ze teraz mam juz memorke psone (gram na PS2) to chcialem nadrobic zaleglosci, przeszedlem CD1 i niestety nie moge zaczac CD2 bo konsola nie czyta drugiej plyty po wlozeniu do konsoli po walce ze Sniper Wolf, jedyna mozliwosc zebym pogral soboie dalej to jakikolwiek sejw z CD2, podrzucilby mi ktos taki pliczek?

bede wdzieczny, chcialbm dalej pograc, a tak to mi pozostanie ogladniecie przejscia na youtube :/

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...