raven_raven 12 014 Opublikowano 5 stycznia 2008 Opublikowano 5 stycznia 2008 Jeżeli chciałbyś uczestniczyć w polonizacji Metal Gear Solid 1 na PC, uderzaj śmiało na forum Zanzibaru do tego tematu http://www.metalgearsolid.us/forum/viewtop...6ef0e2237ca3d4d Oto jak to mniej więcej wygląda: Czego bedziemy potrzebowac: MGS1 na PC - lub pliki z niego (jak bedzie potrzeba to sie udostepni) Dowolny edytor hexow, moe byc hex workshop, moze byc http://shicola.wz.cz/codepad/ lub cokolwiek innego. Jako taka znajomosc angielskiego. Teraz wybieramy sobie pliczek ktory chcemy edytowac. Dialogi z codecu znajduja sie w pliku radio.dat, dialogi z filmow w plikach w katalogu DMO. Filmy sa podzielone na kilka czesci, przykladowo tlumaczenie intra to tlumaczenie 3 plikow. Gdy juz sobie taki plik wybierzemy i otworzymy, zobaczymy mnostwo cosiow. Czesc tych ciosow to znaki widoczne na ekranie podczas gry, czesc to okreslenia zmian napisow, a wieksza czesc to zapis tych znaczkow w hexach. My szukamy sobie jakiegos punktu zaczepienia, czyli szukamy dialogow, albo recznie albo przy pomocy opcji find. Wyglada to to mniej wiecej tak: Obrazek Mnostwo kropek prawda? 95% z nich to kropki ktore zajmuja miejsce (jak sie bawilem i czesc usuwalem to czasami tekst sie nie wyswietla, a czasami caly film), 5% to prawdziwe kropy ktore konca zdanie. Jak je odroznic? Patrzymy na lewa strone i widzimy, falszywki zapisane sa jako 00, a prawdziwe jako 2E (zaznaczone na czerwone). Pieknie, ale jak mam tlumaczy? Otwierasz plik, znajdujesz tekst i jedziesz. To co przypomina symbol euro to przejscie do nastepnej linijki. Nie mam pojecia jak oznaczona jest zmiana planszy z napisami. Zasadniczo tlumaczy sie od wielkiej litery, badz innego miejsca ktore znamienuje poczatek wypowiedzi do pierwszej falszywej kropki. Ilosc znakow znajdujacych sie w wersji oryginalnej musi zgadzac sie z iloscia znakow w wersji polskiej. Musi. Nie ominiemy tego po prostu. Jezeli zostaje nam miejsce to zasypujemy je spacjami, czyli naciskami spacje Jezeli brakuje nam miejsca...to albo kombinujemy i ucinamy cos z poprzednich zdan, albo tniemy. Nie bedzie sie zgadzac - nie wyswietli sie. Owszem, ogranicza to tlumaczenie potwornie, ale nie ma rady, nic na to nie poradzimy. Sprawdzanie... Niezwykle istotne. Wrzucamy polska wersje i ogladamy jak to wyglada na ekranie. Jezeli wyglada zle to poprawiamy, wyglada dobrze - idziemy dalej. Oczywiscie mozemy siedziec i poprawiac az bedzie wygladalo MGSowo dobrze, ale wtedy zejdzie nam 'troche' dluzej. Menusy Nie mam absolutnie zielonego pojecia jak ugryzc menu, w tym opisy sprzetu w grze, wiec na razie o nich w ogole nie myslimy. Chetny? No to sie zglaszaj. Chociazby tu. Będzie to tłumaczenie fanowskie, nie liczcie na jakieś wynagrodzenie or sth. Ale satysfakcja owszem, będzie. Cytuj
Hela 1 962 Opublikowano 5 stycznia 2008 Opublikowano 5 stycznia 2008 "Jako taka znajomosc angielskiego." - jak tak do tego podchodzicie, to może lepiej od razu sobie darować. Cytuj
Andżej 2 268 Opublikowano 5 stycznia 2008 Opublikowano 5 stycznia 2008 Tymi slowami kul podkreslil wyraznie, ze znajomosc musi byc dobra. Poprostu przekazal to w jego stylu Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 5 stycznia 2008 Autor Opublikowano 5 stycznia 2008 Eh, chyba wiadomo, że do polonizacji MGS-a nie można podchodzić z wiedzą z przedszkola. Trzeba czuś się na siłach, zresztą wyjdzie w praniu, jak ktoś nie będzie potrafił przetłumaczyć kilku prostych zdań. Jak ktoś się zdecyduje, może uderzać także do mnie na PM-kę. Cytuj
RoL 578 Opublikowano 5 stycznia 2008 Opublikowano 5 stycznia 2008 No w sumie jakis czas temu zaczalem to tlumaczyc, ale jakos nigdy nie mialem czasu, zeby wziac sie za to na dobre. Jakby co, zawsze moge pomoc, jak beda problemy z tlumaczeniem. Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 5 stycznia 2008 Autor Opublikowano 5 stycznia 2008 Dobrze wiedzieć. O widzę, że i sam kul ogląda teraz ten temat . Może zagadaj właśnie do niego, napisz na forum Zanzibaru. Ogólnie chodzi o to by zebrać najpierw ludzi, potem podzielić się robotą i brać się do tłumaczenia. Cytuj
kotlet_schabowy 2 731 Opublikowano 6 stycznia 2008 Opublikowano 6 stycznia 2008 Tłumaczenie to pół biedy, ale te techniczne niuanse to raczej większa zmora. 1 Cytuj
RoL 578 Opublikowano 6 stycznia 2008 Opublikowano 6 stycznia 2008 Miedzy innymi wlasnie dlatego dalem sobie spokoj z tlumaczeniem, bo co z tego, ze bede mial przetlumaczony tekst, skoro i tak bym nie wiedzial, jak go umiescic w grze. W tlumaczeniach mam jakies tam doswiadczenie, wiec mysle, ze bym sobie poradzil z MGS, ale zeby jakosc przekladu byla naprawde zadowalajaca, trzeba poswiecic na to sporo czasu. Dobrze by bylo rozdzielic tekst na mniejsze czesci i skombinowac przynajmniej jeszcze 1 osobe do tlumaczenia. Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 7 stycznia 2008 Autor Opublikowano 7 stycznia 2008 Oczywiście, właśnie po to się tu ogłaszam. Oprócz tego będzie jeszcze kilka osób z Zanzibaru. Cytuj
liquid 1 Opublikowano 7 stycznia 2008 Opublikowano 7 stycznia 2008 Przecież na stronie www.metalgearsolid.us w artykułach nt. MGS-a jest przetłumaczenie dialogów....................trzeba tylko zająć się setkami gadek przez codec. Dla chcącego nic trudnego Cytuj
RoL 578 Opublikowano 7 stycznia 2008 Opublikowano 7 stycznia 2008 Najlepiej przetlumaczyc wszystko od poczatku, posilkujac sie ewentualnie fragmentami tamtego tlumaczenia, bo jest w nim troche niedociagniec. Nie czytalem calosci, ale juz na samym poczatku nieciekawie wyglada zwracanie sie do pulkownika per "ty" ( Yo, Pulkowniku, idziemy na bro. Idziesz z nami, ziomus? ). "Zaklad przetrzymywania broni nuklearnych" to tez niezly rodzyn. Mysle jednak, ze tlumaczenie jako takie nie jest zle i moze byc bardzo pomocne przy tworzeniu kolejnego. Cytuj
kotlet_schabowy 2 731 Opublikowano 12 stycznia 2008 Opublikowano 12 stycznia 2008 Przecież na stronie www.metalgearsolid.us w artykułach nt. MGS-a jest przetłumaczenie dialogów....................trzeba tylko zająć się setkami gadek przez codec.Dla chcącego nic trudnego Czytałeś, jak to wygląda ? To nie jest skopiowanie dialogów do gry, tylko dopasowanie ich tak, by nawet ilość znaków w wyświetlanej planszy dialogowej się zgadzała z orginalną. Trochę pracy technicznej to kosztuje, bo oczywiście, że tłumaczenie dialogów mamy za sobą. 1 Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 19 stycznia 2008 Autor Opublikowano 19 stycznia 2008 Bleh, to nic nie daje. W edycji plików tekstowych musisz liczyć się z ograniczonym miejscem, czasami trzeba pokombinować, by zmieścić się w liczbie znaków. A przepisywać w odpowiednie miejsce tekst/tłumaczyć na bieżąco nie ma dla mnie rożnicy. Właściwie to to pierwsze tylko więcej roboty... Rekrutacja zakończona. Nikt się nie zgłosił, szkoda. Tłumaczenie ruszyło pełną parą, info o postępach będzie w odpowiednim dziale na forum Zanzibaru. Nie mam pojęcia, kiedy możecie się go spodziewać, ale będzie warto czekać . Cytuj
AumaanAnubis 1 Opublikowano 13 lutego 2008 Opublikowano 13 lutego 2008 Dlaczego liczba polskich znakow musi sie zgadzac z tymi oryginalnymi??? Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 13 lutego 2008 Autor Opublikowano 13 lutego 2008 Specyfika tłumaczenia, po prostu w napisach jest miejsce na 28 znaków, tak są stworzone napisy, te 28 znaków się pojawi w odpowiednim czasie itp. Nie można tego zmieniać. Wszystko jest to opisane wieloma plikami itp. Trudno mi to wytłumaczyć, ale musi sie zgadzać i tyle. Cytuj
Stachu 1 Opublikowano 13 lutego 2008 Opublikowano 13 lutego 2008 bez sensu, kazdy kto chcial zrozumieć te gre juz dawno sięgnął po inne źródła. Miedzy innymi po opisy fabuly, albo kompendium. Cytuj
AumaanAnubis 1 Opublikowano 14 lutego 2008 Opublikowano 14 lutego 2008 Ja rozumiem fabule ale chcialem wiedziec dlaczego jest takie glupie ograniczenie w tlumaczeniu.Ja bym sobie dal spokoj z tym tlumaczeniem bo przez to ograniczenie nic fajnego z tego nie wyjdzie(jakies glupie zdanie ktore musialy zostac dopasowane).Ale fajnie by bylo zobaczyc polskie napisy w MGS'ie Moze mgs4 zostanie przetlumaczony profesjonalnie przez jakas firme(cd project????)ale nawet jesli to mam nadzieje ze tylko napisy i ze bede mogl zmienic je na angielskie jakby co. Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 15 lutego 2008 Autor Opublikowano 15 lutego 2008 Nie bez sensu bo jak ktoś nie będzie rozumiał gry może nie sięgnąć po jakieś kompedium, tylko rąbnie gre w kąt. A jak będzie po polsku może przyciągnie to choć jedną osobę do MGSów. Cytuj
Stachu 1 Opublikowano 15 lutego 2008 Opublikowano 15 lutego 2008 jakos mi nie zalezy ,zeby przyciagac kogos do mgsow:] tym bardziej kogoś, kto rzuca gre w kąt jesli jej nie rozumie. ma stos i niepotrzebne zawracanie głowy.... edytka... sens miałoby tłumaczenie mgs'a2, gdzie jest wiele tekstu, albo myslenie bardziej przysżłosciowe i tłumaczenie MGS'a4 po premierze. Cytuj
AumaanAnubis 1 Opublikowano 16 lutego 2008 Opublikowano 16 lutego 2008 Sadze ze mgs nie potrzebuje tego aby pomoc mu przyciagac ludzi do siebie jesli ktos go nie lubi to nawet polska wersja nie pomoze.A pozatym ze wzgledu na to ograniczenie(musi byc tyle samo znakow co w oryginale)to mogloby wyjsc z tego cos dziwnego/glupiego i mogloby tylko odstraszyc. Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 16 lutego 2008 Autor Opublikowano 16 lutego 2008 (edytowane) Mylisz się. Proszę - nie widziałeś zupełnie końcowego efektu - nie oceniaj bez obadania wersji PL. Z reguły jest tak, że po przetłumaczeniu zostaje jeszcze sporo miejsca, po dobiorze odpowiednich słów jest naprawdę to czytelne i łatwe. Edytowane 16 lutego 2008 przez raven_raven Cytuj
newyorkdanzig 2 Opublikowano 28 października 2008 Opublikowano 28 października 2008 nie chcialem zakladac nowego tematu wiec pisze tu, POTRZEBUJE POMOCY: nie gralem jeszcze w MGSa, a ze teraz mam juz memorke psone (gram na PS2) to chcialem nadrobic zaleglosci, przeszedlem CD1 i niestety nie moge zaczac CD2 bo konsola nie czyta drugiej plyty po wlozeniu do konsoli po walce ze Sniper Wolf, jedyna mozliwosc zebym pogral soboie dalej to jakikolwiek sejw z CD2, podrzucilby mi ktos taki pliczek? bede wdzieczny, chcialbm dalej pograc, a tak to mi pozostanie ogladniecie przejscia na youtube Cytuj
raven_raven 12 014 Opublikowano 3 listopada 2008 Autor Opublikowano 3 listopada 2008 www.gamefaqs.com - > tam są sejwy do gier. Ale to naprawdę nie temat do tego . Poprzedni projekt upadł, z tego co wiem panowie zaczęli od nowa i jak im idzie nie wiem. Cytuj
konrado0905 7 Opublikowano 12 listopada 2008 Opublikowano 12 listopada 2008 skonczyli ze ukonczyli czy skonczyli ze porzucili? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.