Skocz do zawartości

Uncharted 3: Oszustwo Drake'a


Gość Mr. Blue

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
WSZYSTKIM oprócz mnie jak rozumiem?

Najwidoczniej, caly patent polega na tym iz na dowodce wybieramy kogos z niskim levelem a gra szuka przeciwnikow do levelu dowodcy wlasnie , skomplikowane prawda? ;)

 

Sorry, ludzie wolę grac po swojemu, a nie poświęcać jeden slot aby dostosowywac sie do jednego, czy dwóch frajerów średnio raz na 6-10 meczy

 

To graj tak jak lubisz i nie placz gdy sobie nie radzisz z ludzmi grajacymi tez tak jak lubia, wiem ze kampienie moze kazdego wyprowadzic z rownowagi jednak tacy ludzie NIE OSZUKUJA,(mozna sie przed nimi normalnie/skutecznie bronic) nie wchodza w glitche ( w sciany/ skrzynie) gdzie sa niemal niesmiertelni.

 

Gorzej jeśli naprawdę dobry Lv XXX kampi cichą postacią (np. Khan'em) przez cały mecz z SA podczas "grabieży".

 

Niestety tak juz jest ze na grabiezy ludzie juz od dawna nie graja wedlug zasad gry tylko zabijaja ile wlezie ( latwiej jest kogos zabic kiedy ten zajety jest skarbem) nabijajac sobie ranking zabic.

Jesli chodzi o ten tryb gry jestem za tym by tam akurat wprowadzic ograniczenie broni do minimum, wtedy byla by to normalna grabiez

 

Zreszta grajac grabiez na planszy "wzniesienie" jest jeden niezle skopany motyw, mianowicie grajac jako czarne charaktegy i "zaliczajac" pierwszy skarb ,2 nastepne "odradzaja sie" bardzo blisko naszej skrzynki. Juz 2 razy to zauwazylem grajac na tej wlasnie planszy (zadko kiedy gram grabiez).

 

Teraz w multi U2 kiedy niemal wszystkie naprawde "skuteczne" glitche sa juz poblokowane najwiekszym problemem sa i raczej juz pozostana MEGA lagi !!!!

Edytowane przez Freeze182
Opublikowano (edytowane)

Najwidoczniej, caly patent polega na tym iz na dowodce wybieramy kogos z niskim levelem a gra szuka przeciwnikow do levelu dowodcy wlasnie , skomplikowane prawda? ;)

Czekaj pogrąże się; Gram zwykle samotnie (często w co-op arena) lub z jednym-dwoma ziomkami o podobnych levelach (46-56) więc mi tu umknęło.<_<

To graj tak jak lubisz i nie placz gdy sobie nie radzisz z ludzmi grajacymi tez tak jak lubia, wiem ze kampienie moze kazdego wyprowadzic z rownowagi jednak tacy ludzie NIE OSZUKUJA,

To dlaczego tak wielu, bardzo dobrych graczy (obserwacje własne oraz komentarze z relacji meczy na YT) podziela moje obiekcje? Dlaczego na oficjalnej liscie dopalaczy do U3 brak już SA? (Tzn. jest coś podobnego, ale znaaacznie bardziej ograniczone) 8) Spójrz też na to z perspektywy osób grających na "minusach", którzy by uniknąć prawdziwej frustracji muszą wybierać pomiędzy "Unikami" a sporą kasą. "Okay mam założoną "szklaną szczękę", jedno melee zza rogu=death, ale do cholery niech taki giroj, przynajmniej zgaduję." - luźno zacytowałem jednego ziomka.

(mozna sie przed nimi normalnie/skutecznie bronic)

Olśnił mnie proszę, jak sobie radzisz bez evasion na sekundę przed otrzymaniem rakiety na klatę od tego typu jegomościa zza rogu? Zrozum że ludzie naprawdę nie mają wiele przeciwko "czystym" kamperom, którzy skupiając się na jednym punkcie są przez to narażenie na ataki z tyłu/ boku. (to czysty deal) -oczywiscie jesli nie muszą się o tym upewniać wciskając co chwilę "góra"

Teraz w multi U2 kiedy niemal wszystkie naprawde "skuteczne" glitche sa juz poblokowane najwiekszym problemem sa i raczej juz pozostana MEGA lagi !!!!

Heh, dokładnie, jakoś w KZ tego typu babole praktycznie nie występują (można??), choć zapomniałes o jednym glitchu; na mapie "Wioska" wciąz można sobie wesoło pogliczować z falem przez pół meczu. (Chodzi o chatkę przed miejscem startu bohaterów)

Edytowane przez nobodylikeyou
Opublikowano

http://www.ppe.pl/news-7375-Jak_powstaje_Uncharted_3.html

"O dwójce głównych bohaterów wiemy od początku, Elena też jest praktycznie pewniakiem. Wciąż zastanawiacie się, czy dołączy do nich Chloe? Zanim uruchomicie film, zwróćcie uwagę na koszulkę jednego z producentów... Przypadek? Nie podejrzewam, że ten pan chodziłby w t-shircie sprzed kilku lat..."

 

Uwielbiam te przedpremierowe zagrywki. :thumbsup:

Opublikowano (edytowane)
Spójrz też na to z perspektywy osób grających na "minusach", którzy by uniknąć prawdziwej frustracji muszą wybierać pomiędzy "Unikami" a sporą kasą.

I o to w tych "ujemniakach" wlasnie chodzi, albo grasz normalnie albo ze sporym utrudnieniem i masz w zamian sporo kasy, wiesz ile teraz narobilo sie wysokich leweli dzieki weekendom z kasa x3 ( lub wiecej), wczesniej czekos takiego nie bylo i zeby "uzbierac" level musiales troche czasu na to poswiecic ( przy tym nabierajac doswiadczenia) a teraz mamy pelno tak zwanych NoKillow - ludzi grajacych ( zwlaszcza podczas weekendow z wieksza kasa) tylko na zadaniach, umawiajacych sie z innymi graczami na zasadzie " nie zabijamy, tylko zajmojemy na przemian kolka"

Potem masz sytuacje gdzie widzisz team o wysokich levelach praktycznie wcale sobie nie radzacy w normalnym starciu.

 

Olśnił mnie proszę, jak sobie radzisz bez evasion na sekundę przed otrzymaniem rakiety na klatę od tego typu jegomościa zza rogu?

To jasne ze gdy taki koles raz cie zabije to pozniej raczej zwracasz wieksza a niego uwage , poza tym pomaga dobre "ogranie " danej mapy , dobrze bys wiedzial mniej wiecej co ile "odnawia" sie dana bron, chocby tylko po to by sprzatnac takiemu wesolkowi RPG czy innego Hammera sprzed nosa, innym sposobem np. jest dobra komunikacja z reszta teamu, puscisz przez hs tekst typu " uwaga Stefan123 siedzi na razposnaniu w chacie na dole planszy z shotgunem " i juz koles ma pozamiatane np. zaraz w jego strone leci kilka granatow.

 

zapomniałes o jednym glitchu; na mapie "Wioska" wciąz można sobie wesoło pogliczować z falem przez pół meczu. (Chodzi o chatkę przed miejscem startu bohaterów)

Ten glitch jest dosc slaby i ma 2 powazne wady

1- osoba chciac zabijac z niego musi stac w odpowiednim miejscu a i tam moze strzelac tylko w jednym , okreslonym kierunku.

2- jesli ktos z przecieniej druzyny wlezie w to samo miejsce ( co by ubic gnoja ) to osoba bedaca w tym glitchy nie ma mozliwosci obroby ( mowie o osobie skutecznie zabijajacej z tego glitcha).

 

Zreszta powiedzialem ze wiekszosc "skutecznych " glitchy jest poblokowana, nadal mozna latac, szybko biegac ze skarbem bez skarbnika, chowac sie za oslonami majac GAU / nosic go na placach i wspinac sie z nim (GAU) / miesc naraz GAU i tarcze czy tez lazic po dachu takiej swiatyni czy zakladu.

 

Dobra , jak cos to przeniesmy ta rozmowe do tematu o U2 a nie "smiecmy" tutaj ;)

Edytowane przez Freeze182
Opublikowano (edytowane)

Dobra , jak cos to przeniesmy ta rozmowe do tematu o U2 a nie "smiecmy" tutaj ;)

Przeniosłem ją do forum U2.

A teraz z innej beczki. ND ujawnił nie dawno oficjalną listę dopalaczy do U3 multi. Jakby kogoś to interesowało umieszczam poniżej (chyba) kompletny spis:

http://ca.kotaku.com...r-all-killfests

 

Booster Slot 1:

* Come Here - See the opponent that killed you up to 15 meters until they die

* Let Me See - Every two deaths allow you to see all opponents for 8 seconds

* Regeneration - Recover from wounds 70% faster

* Beast Mode - Move faster with heavy objects by 10%

* Scoped In - Reduce pain wobble while scoped in

* Fleet Foot - Move faster while aiming

* Retaliation - Spawn with limited ammo when killed with a Power Weapon

* Cloaked - Opponents will not see your player arrow and you are difficult to hear

* Weapon Expert - Add on additional MOD slot to all pistols (Required Rank: 5)

* Explosive Expert - Carry an extra grenade

* Endurance - Decrease sprint recovery time by 20% (Required Rank: 7)

* Booty Buddy - Share what is found in chests

* Stealth Buddy - Fill your Medal Kickback when your buddy gets a stealth kill

* Sugar Buddy - Receive cash when your buddy does

* Thanks Buddy - Shared medals

 

Booster Slot 2:

* Back in the Saddle - Respawn time reduced by 2 seconds

* Monkey Man - Climb faster

* Lucky Me - Increase the [chance] of getting goods from chest by 10%

* Bargain - Decrease Medal Kickback cost by 1

* Deposit - Earn more money for objective medals

* Treasure Hunter - Increase the chance of getting treasures from chest by 10% and see cursed treasures

* Ammo Award - Receive ammo for getting kills in a row

* Daredevil - Taunt over an opponents body to receive ammo (Required Rank: 5)

* Team Safe - Explosives do not knock you down and teammates only receive 1/2 damage from your grenades

* Overstock - Medal Kickback limit increased by 3

* Power Hunter - See the location of Power Weapons within 10 meters (Required Rank: 7)

* Kickback Endurance - Increase Medal Kickback times by 10%

* Revenge - Drop live grenade upon death

* Explosive, Buddy - Get a grenade for each of your buddies' explosive kills

* Kill, Buddy - Receive ammo for each kill your buddy gains

* For My Buddy - See the location of the opponent that killed your buddy until they die

 

W oczy rzuca się szczególnie brak "Down The Irons", "Rapid Hands" oraz "Keep Firing" (co obstawiam, zastąpione zostanie poprzez modyfikację naszych gnatów), oraz brak "Rozpoznania Sytuacji" (A jednak! ND zrozumiało jak bardzo przepakowany booster popełniło w poprzedniku. Bo jego zapowiedziane odpowiedniki "Come Here" oraz "Let Me See" nijak mają się do opium dla kamperów z U2. :thumbsup:

Edytowane przez nobodylikeyou
Opublikowano

Bardzo cieszy wywalenie "Rozpoznania", bo w U2 dosyć mocno psuło to gameplay, a tryb Eliminacji czyniło wręcz ledwo grywalnym. Przynajmniej już nie trzeba będzie marnować jednego slotu na umiejętność "Uniku". Dopałki ogólnie wydają się naprawdę przemyślane.

Opublikowano (edytowane)

Dopałki ogólnie wydają się naprawdę przemyślane.

Tjaa, już widzę te 60% graczy "nadużywających" Regeneration. <_< IMO 35% byłoby wystarczające. Choć z tego co kiedyś czytałem Fleet Foot oraz Down The Irons też były kiedyś bardziej przepakowane, więc jestem dobrej myśli. Najważniejsze że SA is dead bitchies! :down:

Edytowane przez nobodylikeyou
Opublikowano

Przy tak szybkim ubywaniu energii jak to było w multi U2 (dwie krótkie serie z karabinu i finito) można by się zastanawiać czy ta regeneracja rzeczywiście okaże się, aż tak skuteczna. Tak czy inaczej na pewno nie będzie to, aż tak przegięty perk jak te cholerne wykrywanie. Przy okazji mam nadzieję, że troche osłabią cięższą artylerię, bo na samą myśl o graczach spamujących Hammerami dostaję padaczki.

Opublikowano (edytowane)

Przy tak szybkim ubywaniu energii jak to było w multi U2 (dwie krótkie serie z karabinu i finito) można by się zastanawiać czy ta regeneracja rzeczywiście okaże się, aż tak skuteczna.

No wiesz, ja tam uwielbiałem poczuc ten zew krwi scigając rannego kolesia, który ukrył sie za ścianą, lub inną osłoną, co by wykończyć go krótką serią i melee. W takim wypadku kompletnie to odpada. No cóż, zobaczymy.

Edytowane przez nobodylikeyou
Opublikowano
Bardzo cieszy wywalenie "Rozpoznania", bo w U2 dosyć mocno psuło to gameplay, a tryb Eliminacji czyniło wręcz ledwo grywalnym

 

To teraz wyobraz sobie eliminacje taka jaka byla na poczatku, nie wazne ze w twoim teamie zostalo trzech graczy a w przeciwnym tylko jeden i tak byl remis jesli czas sie skonczyl !! Tak wlasnie to wczesniej wygladalo, na dodatek zwykle taki pozostaly cwaniaczek co by nie przegrac rundy albo sie niezle chowal albo co grosza wlazil w glitch , wiem ze ten buster nie jest powszechnie lubieny ale przynajmniej ten tryb gry ( eliminacja) stal sie powiedzmy bardziej "dynamiczny"

Opublikowano

...wiem ze ten buster nie jest powszechnie lubieny ale przynajmniej ten tryb gry ( eliminacja) stal sie powiedzmy bardziej "dynamiczny"

Daj spokój Freezee. Wszyscy już wiemy że SA to twój najczęściej używany booster. :P

Opublikowano

To teraz wyobraz sobie eliminacje taka jaka byla na poczatku, nie wazne ze w twoim teamie zostalo trzech graczy a w przeciwnym tylko jeden i tak byl remis jesli czas sie skonczyl !! Tak wlasnie to wczesniej wygladalo, na dodatek zwykle taki pozostaly cwaniaczek co by nie przegrac rundy albo sie niezle chowal albo co grosza wlazil w glitch , wiem ze ten buster nie jest powszechnie lubieny ale przynajmniej ten tryb gry ( eliminacja) stal sie powiedzmy bardziej "dynamiczny"

Na szczęście w momencie kiedy przystąpiłem do rozgrywki wieloosobowej w U2 wyglądało to już inaczej. W wersji Eliminacji, którą Ty opisujesz rzeczywiście Rozpoznanie wydaje się całkiem sensowne, jednak już po poprawce (czyli tak jak jest obecnie) całkiem przeciwnie.

Opublikowano (edytowane)

Jak już jesteśmy przy historiach z cyklu "SA pozwól żyć", przypomina mi się mecz 2vs3 (jeden kolo wyszedł na starcie) przeciwko 3 gostkom, z których dwóch (całkiem wysokich leveli swoją drogą) używało SA oraz...headsetów, by wzajemnie się informować w Sanktuarium. Matko Buzka, to był dopiero cyrk, szczególnie że dysponując levelami rzędu 22-26 ni ch... nie mogliśmy się przeciwko temu zabezpieczyć. (Grałem na drugim koncie;) Heh, współczuje wszystkim którzy nie przekroczyli jeszcze 50 levelu. Obecnie SA nie ma zwyczajnie jak bronić, skoro 95% ludzi z forum ND wciąż miesza je z błotem, a ND wreszcie poszedł po rozum po głowy przy okazji U3. (patrz: wyż. przytoczona lista) Radujmy się więc i martwy "Regeneration" ;)

Edytowane przez nobodylikeyou
Opublikowano (edytowane)
Daj spokój Freezee. Wszyscy już wiemy że SA to twój najczęściej używany booster

Wejdz sobie na strone ND i sprawdz moje statystyki a zobaczysz "moje " bustery.

 

polecam ta strone: www.naughty-kennel.com/home.php

Sa tam dokladne statystyki: kto jakich ma najwiecej medali i kto najwiecej zabil dana bronia.

 

Back in the Saddle - Respawn time reduced by 2 seconds

Ten buster to nie wiem po co daja ,zawsze jest tak ze jesli ktos z twojego teamu zginie a ty po nim np. 5 sec. pozniej to i tak oboje sie odrodzicie w tym samym czasie, czyli i tak sie nie czeka tych 10 sekund.

 

Monkey Man - Climb faster

To tez jest niepotrzebne, dobre 90% graczy ( jak nie wiecej) wspina sie "skokowo' a wtedy ten buster nie dziala.

 

ps. oby te ulepszenie broni byly tylko czasowe np. na jeden / dwa mecze i zeby trzeba bylo za nie placic ! W U2 zbieramy tony niepotrzebnej kasy z ktora nie mamy co zrobic, przypominam:

- pierwszy maksymalny lvl 60 to 63 mil.

- koncowy maksymalny lvl 80 to jedyne 363 mil.

Edytowane przez Freeze182
Opublikowano

Ten filmik napawa mnie tak ogromnym optymizmem jak żaden inny, który ostatnimi czasy widziałem w internecie. 100% Uncharted w Uncharted. Naughty Dog robi dalej swoje, w swoim stylu, nie oglądając się na innych.

 

Trójka nie będzie najlepiej wyglądającą grą na konsole jak przypuszczam, ale i tak będzie to sama czołówka.

Opublikowano

Ten filmik napawa mnie tak ogromnym optymizmem jak żaden inny, który ostatnimi czasy widziałem w internecie. 100% Uncharted w Uncharted. Naughty Dog robi dalej swoje, w swoim stylu, nie oglądając się na innych.

 

Trójka nie będzie najlepiej wyglądającą grą na konsole jak przypuszczam, ale i tak będzie to sama czołówka.

 

A co niby wygląda lepiej?

Opublikowano

Moim zdaniem Crysis 2.

 

Zobaczymy, ale ja spodziewam sie dopakowanej dwojki, a jedyna cutscenka jaka widzialem, nie zrobila na mnie wrazenia. Co wiecej, czulem sie zawiedziony.

 

Jednak tak czy siak, trzeba poczekac do premiery, bo moge sie mylic.

  • Plusik 1
Opublikowano (edytowane)

Wejdz sobie na strone ND i sprawdz moje statystyki a zobaczysz "moje " bustery.

Wierzę, przecież celowo zakończyłem zdanie ":P".

polecam ta strone: www.naughty-kennel.com/home.php

Sa tam dokladne statystyki: kto jakich ma najwiecej medali i kto najwiecej zabil dana bronia.

Wielkie Dzięki.

ps. oby te ulepszenie broni byly tylko czasowe np. na jeden / dwa mecz i zey trzeba bylo za nie placic ! W U2 zbieramy tony niepotrzebnej kasy z ktora nie mamy co zrobic.

Mnie tam bardziej interesuje czy nasz kałach równocześnie będzie mógł mieć: większy magazynek, zredukowany rozprysk, oraz szybsze przeładowywanie. W U2 na każdy z tych boosterów poświęcaliśmy wszak jeden slot. Byłoby ciekawie, choć brakowało by tych charakterystycznych dylematów; "Lepsza celność, czy szybszy reload?"

 

Ps Cholera Freezee, szacunek za ratio wygranych meczy ;)

Edytowane przez nobodylikeyou
Opublikowano

Troche smiesznie to bedzie wygladalo gdy wyskoczysz "na plansze" ze swoim mega dopasionym gnatem i ktos od razu ci zabije a jeszcze jakas inna osoba podprowadzi twoja bron :D

 

Co do "ulepszen" broni czy busterow to lepiej tak naprawde poczekac do ukazania sie bety, pogramy i wtedy sie bedziemy "sprzeczac" na ten temat ;)

Opublikowano

Moim zdaniem Crysis 2.

 

Zobaczymy, ale ja spodziewam sie dopakowanej dwojki, a jedyna cutscenka jaka widzialem, nie zrobila na mnie wrazenia. Co wiecej, czulem sie zawiedziony.

 

Jednak tak czy siak, trzeba poczekac do premiery, bo moge sie mylic.

 

No ja też powiem, że na mnie ogólnie ten gameplay w płonącym budynku jakoś nie zrobił wrażenia, w drugiej części byłe znacznie lepsze momenty, ale to jednak mały wycinek całości i jestem pewien, że będzie lepiej.

 

Crysis 2 jest bardzo ładny, chyba najładniejsza gra multiplatformowa, ale jednak w mojej opinii dyskwalifikuje ją doczytywanie się korony drzew, czy cieni rzucanych na obiekty i mimo wszystko lepsze wrażenie zrobił już na mnie Killzone 3, chociaż ma mniej rozległe tereny.

Opublikowano

Moim zdaniem Crysis 2.

 

Zobaczymy, ale ja spodziewam sie dopakowanej dwojki, a jedyna cutscenka jaka widzialem, nie zrobila na mnie wrazenia. Co wiecej, czulem sie zawiedziony.

 

Jednak tak czy siak, trzeba poczekac do premiery, bo moge sie mylic.

 

No ja też powiem, że na mnie ogólnie ten gameplay w płonącym budynku jakoś nie zrobił wrażenia, w drugiej części byłe znacznie lepsze momenty, ale to jednak mały wycinek całości i jestem pewien, że będzie lepiej.

 

Crysis 2 jest bardzo ładny, chyba najładniejsza gra multiplatformowa, ale jednak w mojej opinii dyskwalifikuje ją doczytywanie się korony drzew, czy cieni rzucanych na obiekty i mimo wszystko lepsze wrażenie zrobił już na mnie Killzone 3, chociaż ma mniej rozległe tereny.

 

Tez tak sadze. Tak sie sklada, ze od pewnego czasu zagrywam sie w C2 i uczciwie stwierdzam, ze najladniejsza strzelanina na PS3 jest w tej chwili Killzone 3. Tak, wiem, C2 ma wielkie tereny, jednak KZ3 zamiata duzo ostrzejszymi teksturami, wieksza iloscia efektow i modelami postaci, chociaz nie kazda misja trzyma rowny poziom.

 

A U3 pozamiata na E3, wspomnicie moje slowa :thumbsup:

Opublikowano

Ciekawy jestem jak będzie się prezentować pełna wersja. To co pokazali do tej pory (trailer multi i ta scenka w mieście) nie robi specjalnie wrażenia.. zdaje się wyglądać gorzej niż U2. Nie sądzę jednak aby tak było ostatecznie. Myślę, że można śmiało założyć, że full będzie wyglądał przynjamniej tak dobrze jak U2..

...i teraz muszę coś dodać ;)

 

Jakiś czas temu jak naoglądałem sie różnych nowych gier.. zagrałem w Crysisa 2, KZ3 itd.. i robiły one na mnie wrażenie. Rzecz w tym, że czar prysł gdy włączyłem singla U2. Ta gra nadal nie ma sobie równych. Po prostu zapomniałem jak świetnie ona wygląda :)

Opublikowano

Wystarczy, żeby Uncharted 3 miało taki sam poziom jak U2. Nowe tereny, nowe pomysły w rozgrywce zrobią swoje. Naughty Dog po prostu nie pozwoli tego schrzanić. Nie z ich wcześniejszymi dokonaniami.

Opublikowano (edytowane)
Wystarczy, żeby Uncharted 3 miało taki sam poziom jak U2. Nowe tereny, nowe pomysły w rozgrywce zrobią swoje

Mnie osobiscie w oprawie U2 (zwlaszcza multi) najbardziej podobaja sie powiedzmy "drobne szczegoly", po naprawde dlugim czasie spedzonym z ta gra wciaz znajduje jakies elementy otoczenia na ktore wczesniej podczas rozgrywki nie zwracalem uwagi np: odbicia wody na scianach w zielonym korytarzu (swiatynia) czy tez przerozne ornamety/plaskorzezby na scianach i tym podobne "drobiazgi"

Edytowane przez Freeze182

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...