Opublikowano 22 sierpnia 201113 l Zacząłem się już wcześniej zastanawiać które konkretnie gry miały wpływ na wygląd rynku, branży, innych gier i jeśli tak, to jaki? Macie jakieś swoje propozycje? Mówmy tu zarówno o pozytywach, jak i negatywach. Ograniczmy się do tej generacji. Gears of War - wykorzystywanie osłon (tak wiem, pierwszy był Kill Switch ale zagrały w niego 3 osoby), nowy benchmark graficzny na konsolach, co-op Call of Duty 4 - głównie wygląd multiplayera, perki, killstreaki etc motywy kopiowane przez wielu innych (ostatnio Crysis 2 i Homefront), ale również wygląd singla (parę godzin, masa skryptów), schemat sterowania (zmiana przeładowanie pod X, zmiana broni pod Y/trójkąt). Halo 3 - wygląd matchmakingu, interfejsu i Forge, 4 osobowy co-op Fallout 3 - wydaje mi się że pierwsza gra która tak mocno wykorzystała coś takiego jak DLC, sporo dodatków wyszło, lepszych i gorszych Gears of War 2 - tryb Hordy i jego wiele klonów (Zombie z CoDa, Firefight z Halo, Survival z MW3, Alien vs Predator, Bulletstorm, no od groma tego jest) Grand Theft Auto IV - pierwsza gra, gdzie dodatki DLC były NAPRAWDĘ warte kupna. Guitar Hero 2 - boom na plastikowe gitarki, który teraz jest w odwrocie chyba Castle Crashers/Shadow Complex - pierwsza, wysokiej jakości gra na PSN/XBLA? Choć tu nie jestem pewien. Portal - FPS który... nie jest FPSem? Dead Rising - pierwsza gra z zombiakami w tej generacji, za tym boomem poszedł Left 4 Dead i można powiedzieć, że shootery z nieumarłymi to już oddzielny gatunek Dragon Age - tutaj też nie jestem pewien, ale to chyba pierwsza gra od EA, gdzie wprowadzili ten bullshit typu złóż pre-order a dostaniesz blablablablablabla, jeszcze te chore edycje limitowane Red Dead Redemption - jedna z najlepszych gier w tej generacji, ale mnie się kojarzy również z kolejną durnotą - ekskluzywnymi dodatkami dla różnych sklepów (złote bronie, ciuchy, War Horse etc ) jeśli miałbym wybrać jedną, najbardziej wpływową grę to byłaby to pierwsza część Gears of War
Opublikowano 22 sierpnia 201113 l Wii Sports- chyba największy wpływ na obecną generację, casual friendly gra.
Opublikowano 22 sierpnia 201113 l Ale po co ograniczać się do tej generacji? Resident Evil 4 - kamera z nad barku przy strzelaniu, dziś w każdej grze TPP od Gearsów po Batmana Metal Gear Solid - pierwsza tak "filmowa" gra, ruszenie 4 ściany (Psycho Mantis i czytanie save'ów, czy nr do Meryl z tylu pudełka) Resident Evil - chociaż wcześniej był Alone in the Dark, to właśnie ta gra zdefiniowała gatunek survival horrorów Devil May Cry - protoplasta slasherów Shenmue - pierwsza gra, która na tak wielką skalę korzystała z patentu QTE, do tego pierwsza namiastka wirtualnego miasta i to jeszcze przed GTA3
Opublikowano 22 sierpnia 201113 l Oblivion i niesłynna zbroja dla konia - od tego momentu zaczęły wychodzić te nic niewarte DLC (typu dodatkowe bronie, skórki itp). PoP i zakończenie w DLC - i zaczęło się wycinanie zawartości z pełnej wersji aby potem to sprzedać w DLC. N4S: HP i Autolog - tu chyba nie trzeba tłumaczyć, że chodzi o rywalizowanie ze znajomymi (choć w sumie na razie tylko EA wprowadza różne warianty autologa do swoich gier) EA i online pass - czyli płać za multi jeśli kupiłeś grę z 'drugiej ręki' (nie wiem w której grze to wprowadzili po raz pierwszy) Half-Life 2 (albo i 1, choć nie wiem bo w pierwszą część nie grałem) i brak cutscenek - tzn. że nie ma czegoś takiego jak przerywnik filmowy i tracimy kontrolę nad bohaterem i tylko oglądamy (ale jak na razie tylko Valve tak robi, a szkoda). @zwyrol, lepiej się ograniczyć do tej generacji (albo jak już łącznie z poprzednią), bo tak można by wymieniać bez końca (typu: Quake - jedna z pierwszych gier w 3D, Diablo - pierwsza gra H'n'S). Edytowane 22 sierpnia 201113 l przez MBeniek
Opublikowano 23 sierpnia 201113 l Fifa 10 - futbol przeszedł w prawdziwą erę trzeciego wymiaru a to za sprawą dryblingu 360 stopni. Wcześniej mielismy do dyspozycji 8 kierunków d-pada tak naprawde (nawet kierując analogiem)
Opublikowano 29 sierpnia 201113 l Shadow of Colossus - ogromni bossowie po których trzeba się wspinać (oraz motywy ze slabymi punktami, ale to już naciągane bo było w wielu grach), może troche bardziej spopularyzowane pojawanie się konia jako grywalny element. God of War - skala głownego bohatera w stosunku do miejscówek i bossów, wykończenia QTE jako stały element rozgrywki.
Opublikowano 29 sierpnia 201113 l Powielamy tytuly czy dopisujemy same nowe? Bo zgadzam się ze wszystkim o Gearsach co napisał Mazzeo. A ode mnie: Portal - po prostu perła, nie ma takiej drugiej. Killzone 2 - benchmark Sony, pierwsza gra na ta konsole z taka grafika, ktora do dzis wymiata. Uncharted 2 - majstersztyk techniczny i teraz wielu producentow tworzac gry, podpatruje ND. Max Payne - wykorzystanie bullettime. L.A. Noire - choc dopiero zobaczymy jak na branze wplynie, odnosze sie do animacji twarzy. Gran Turismo - min. dzieki serii Yamauchiego, racery dzisiaj wygladaja tak jak wygladaja i powstala tak silna konkurencja jak Forza. Tak na szybko. Jak sobie przypomne wiecej to napisze.
Opublikowano 29 sierpnia 201113 l Jeśli chodzi o cover, to był też w RE4. Co prawda w jednym miejscu, ale jednak.
Opublikowano 29 sierpnia 201113 l troche z innej beczki: simsy (seria) kobitki szturmem obległy komputery, no i piękny przykład z dojenia kasy z dodatków. World of warcraft: przykład jak wyglada mmo i jak powinno funkcjonować, Quake 1- Protoplasta "prawdziwego" multiplayera (tak były wczesniejsze tytuły ale nie przypominają na tyle co quake do obecnych tytułów) gta 1- przykład jak kontrowersja winduje grę nad oltarze carmageddon 2- przykald jak odblokowywać miliony pierdół podczas gry ogólnie ta generacja to powielanie schematów i rozwijanie patentów które już były. prawdziwe patenty można policzyć w tej gemeracji na palcach u obu rąk ew jeszcze jednej stopy.
Opublikowano 29 sierpnia 201113 l Portal - po prostu perła, nie ma takiej drugiej. Choć w 100% się z tym zgadzam ( poza tym, że tą drugą jest Portal 2 ) to jednak trudno tu mówić o jakimś wpływie na branżę (a szkoda). Bo pomimo, że minęły już cztery lata od premiery Portal'a, to nie ma innego takiego fps'a, w którym chodzi o rozwiązywanie zagadek, a nie jedynie mordowanie kolejnych hord przeciwników. No może gra The Ball trochę się na Portal'u wzoruje, ale oprócz zagadek jest tam też motyw zombie i fabuła raczej nie odgrywa tam ważnej roli. Innym taką perłą wśród fps'ów jest Mirror's Edge, ale tu też ciężko mówić o jakimś większym wpływie na branżę. Edytowane 29 sierpnia 201113 l przez MBeniek
Opublikowano 30 sierpnia 201113 l Innym taką perłą wśród fps'ów jest Mirror's Edge, ale tu też ciężko mówić o jakimś większym wpływie na branżę. W BF3 będzie skok przez "coś" żywcem wyjęty z ME ;] Ale fakt jak na tak świetne pomysły - poruszanie się w FPP w ME to mały gier korzysta/kontynuuje "ten styl". Sorry za offtop. Edytowane 30 sierpnia 201113 l przez SłupekPL
Opublikowano 31 sierpnia 201113 l Temat rzeka. Mógłbym wrzucić tu całą encyklopedię, bo tego jest masa - np. Doom pokazał co to deathmatch, DMC rozpoczął modę na slashery, Unreal Tournament 3 wprowadził tryb hordy, a CoD BO zaraził nowym modelem naliczania punktów za współpracę. Ale jeśli chodzi o obecną generację: Heavy Rain - choć był rozwinięciem idei Farenheita, to mimo wszystko na wiele gier z naciskiem na emocjonalność i fabułę będziemy mówić: "coś w stylu Heavy Rain". Motorstorm - wprowadził nową swieżość w offroad'owe wyścigi arcade'owe. Virtua Fighter 5 - udowodnił, że można zrobić perfekcyjny online, praktycznie bez lagów i ośmieszył tym Namco. Gears of War - niby większość to prosta strzelanka z banalną fabułą, ale system osłon wyszedł bardzo trafnie - i kilka gier z niego korzysta. Unreal Tournament 3 - wprowadził tryb hordy, choć to nie on go rozpromował. Call of Duty Black Ops - to on chyba jako pierwszy pokazał ciekawy system naliczania punktów za różne akcje, często związane z pomocą drużynową. Flow i Flower - dzięki nim, można było kolejny raz zadumać się nad tym, że gry to też sztuka. Little Big Planet - po raz pierwszy do ręki ludzi z całego świata oddano potężny i przystępny game devkit, dzięki czemu w zastraszającym tempie powstawały jakieś kosmiczne i surrealistyczne rzeczy, co też pokazało jak silna jest ludzka kreatywność gdy da się odpowiednie narzędzia. A jednocześnie gra fajnie podrkeśliła zalety co-opa. Uncharted 2 - dzięki niemu nie musimy się jeszcze wstydzić przez PC-towcami, plus w sumie odrodzenie gatunku adventure tpp i dopieszczenie filmowego akcentu. Nie wpłynął tak bardzo na branże, bo sam w sobie nie jest jakąś rewolucją, choć na pewno najlepszą grafiką wpłynął na ambicje niejednego studia.
Opublikowano 12 września 201113 l Unreal Tournament 3 - wprowadził tryb hordy, choć to nie on go rozpromował O ile dobrze pamiętam, to był już w UT2004. A sam pomysł pewnie i tak wyszedł z jakiegoś moda/amatorskiej gierki... :wink: Głowy nie dam, ale chyba pierwsze Halo wprowadziło tarczę regenerującą się po chwili (przynajmniej ja nie pamiętam wcześniejszej gry z tym pomysłem), a Call Of Duty 2 wprowadziło to do gry o drugiej wojnie światowej - poza sci-fi...
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.